Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در رفتار خرید اجباری مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف این پژوهش وقوف بر نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در بروز رفتار خرید اجباری  است. روش این پژوهش از دید هدف، کاربردی، از دیدگاه نوع داده‌ها، کمی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی پیمایشی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر و توزیع پرسشنامه میان جوانان 16 تا 29 ساله در دسترس در شهر تهران صورت گرفت. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش CVR و تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و  برای بررسی روابط متغیر‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. در یافته‌های این تحقیق تاثیر تعارض با خانواده، ارتباطات اجتماع گرا و ارتباطات با همسالان بر رفتار خرید اجباری رد نشد و  تاثیر ارتباطات مفهوم گرا و عزت نفس بر رفتار خرید اجباری رد شد. از پیامدهای اجتماعی این تحقیق می‌توان به آگاهی بخشی بینش بازاریابان، خرده فروشان، خانواده ها، مشاوران و سیاستگذاران حوزه سلامت در درک مکانیسم‌ها و زمینه‌های بروز و توسعه خرید اجباری در راستای پیشگیری از بروز عادات مصرف اجباری که تأثیرات مخربی بر روی فرد و جامعه دارد اشاره کرد. این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین تجربیات پیشین زندگی و زمینه‌های اقتصادی-اجتماعی خانواده در شکل گیری و توسعه رفتار خرید اجباری می‌باشد.

کلیدواژه ها:

عزت نفس ، خرید وسواسی ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی ، خرید اجباری ، مصرف اعتیادی ، ارتباطات اجتماع گرا ، ارتباطات مفهوم گرا ، ارتباطات با همسالان ، همبستگی با خانواده ، تعارض با خانواده ، اختلالات خانوادگی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.