Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه قابلیت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان حضوری و مجازی مقاله

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 141 تا 160)

چکیده:

هدف پژوهش حاضر، مقایسه دانشجویان دانشگاه‌های حضوری و مجازی در برخورداری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد حضوری و مجازی دانشگاه تهران تشکیل می‌دهند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 327 دانشجوی حضوری و 205 دانشجوی مجازی به عنوان نمونه انتخاب شدند و داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته سنجش سواد اطلاعاتی جمع‌آوری شد. ضمنا روایی آن از طریق نظرات اصلاحی پنج نفر از متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرانباخ به مقدار 89/ 0 دست آمد. تحلیل داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که میزان سواد اطلاعاتی هر دو گروه دانشجویان حضوری و مجازی، بالاتر از متوسط است و بین دانشجویان حضوری و مجازی، از حیث توان تشخیص ماهیت و گستره اطلاعات، استفاده موثر از اطلاعات، درک مباحث اخلاقی – اجتماعی مرتبط با کاربرد و ارزیابی منابع اطلاعاتی، تفاوتی وجود ندارد.

کلیدواژه ها:

آموزش عالی ، سواد اطلاعاتی ، یادگیری مادام‌العمر ، دانشجوی مجازی ، دانشجوی حضوری


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.