Skip to main content
فهرست مقالات

موانع آموزش به بیمار از دیدگاه کارکنان و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1387 مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 309 تا 318)

چکیده:

زمینه و هدف: یکی از نیازهای اصلی بیماران دریافت اطلاعات روشن و کافی است و معمولا پرستاران اولین آموزش دهنده به بیماران می باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی موانع آموزش بیمار از دیدگاه کارکنان و مدیران پرستاری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1387 طراحی شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، 253 نفر از پرستاران و مدیران پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای دو قسمتی جهت بررسی مشخصات دموگرافیک و موانع آموزش به بیمار (شامل 27 عبارت) بود. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بررسی نتایج، اختلاف معنی داری بین میانگین کل نمره محاسبه شده از موانع آموزش به بیمار اعم از عوامل محیطی، عوامل مرتبط با بیمار و عوامل مرتبط با پرستار از دیدگاه مدیران پرستاری (به ترتیب 54/0±98/3، 75/0±50/3 و 98/0±35/3) و از دیدگاه پرستاران (به ترتیب 56/0±82/3، 69/0±40/3 و 89/0±10/3) نشان نداد. اختلاف دیدگاه افراد مورد بررسی در مورد «عدم برنامه ریزی وظیفه آموزش به بیمار به عنوان یک وظیفه رو تین » (006/0= p ) ، « عدم وجود بسته های آموزشی » (013/0= p ) و « عدم آگاهی بیماران از آموزش به عنوان یکی از حقوق خود » (037/0= p ) معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به اعتقاد پرستاران و مدیران پرستاری مورد بررسی نسبت به نقش آموزشی خود، ضروری است مسئولین امر با اتخاذ تدابیری همچون جذب تعداد کافی نیروی پرستاری، تهیه بروشور و جزوات آموزشی برای بیمار، اختصاص بودجه کافی به امر آموزش و نظارت و تشویق مناسب پرستاران در جهت رفع موانع آموزش به بیمار اقدام کنند.

Background and Objectives: One of the main needs of the patients is receiving clear and adequate information . Nurses are often the first educator s to them. The present study has been designed to explore the barriers to patient education from the viewpoints of nurses and nurse managers in hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2008. Materials and Methods : In this descriptive cross - sectional study ، 253 nurses and nurse managers were assasssed . Data was collected by two -part resaercher- made questionnaire include demographic characteristics of participants and barriers to patient education (27 phrases ). Data were analyzed by SPSS software using descriptive statistical tests (such as frequency distribution، mean، SD) and independent t-test . Results : Results indicated that there was no significant difference between total mean score of nurse managers and staff nurses about barriers of patient education including environmental factors، patient related factors، and nurse related factors (3.98±0.54 vs 3.82±0.56، 3.50±0.75 vs 3.40±0.69 and 3.35±0.98 vs 3.10±0.89). Viewpoint of participants were different about the «lack of planning of patient education as a routine duty (p = 0.006 ) lack of educational materials»(p=0.013) and« lack of patient knowledge about patient education as one of his/her rights»(p=0.037) Conclusion : Regarding nurses and nurse managers beliefs about their educational role and in order to eliminate barriers to patient education measures such as adequate nursing staff، preparation of pamphlets and booklets for patient education ، adequate budgeting for education and proper encourage ment means for nurses are essential.

کلیدواژه ها:

موانع ، پرستاران ، آموزش بیمار ، مدیران پرستاری

Patient Education ، Nurse Managers ، nurses ، Barriers


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.