Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش رفتارهای سالم (با تأکید بر حل مسئله) بر سبک‌های حل مسئله و راهبردهای مقابله‌ای سازنده در نوجوانان دانش آموز مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 89 تا 108)

چکیده:

هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش رفتارهای سالم بر سبک‌های حل مسئله و راهبردهای مقابله‌ای سازنده در دانش‌آموزان ناحیه 2 آموزش‌وپرورش زاهدان بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه بودند. یکی از دبیرستان‌ها به صورت تصادفی ساده انتخاب و پیش‌آزمون در پایه سوم اجرا گردید. سپس 50 نفر از دانش‌آموزانی که کمترین نمره را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. گروه آزمایش آموزش رفتارهای سالم با تاکید بر حل مسئله را در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (دو ماه) دریافت نموده و گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی را دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون و دو ماه بعد از اتمام جلسات، پیگیری اجرا گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس‌ سبک‌های حل مسئله (PSS) و مقیاس راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان (ACS) استفاده شد. داده‌ها با بهره‌گیری از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش رفتارهای سالم با تاکید بر حل مسئله در مرحله پس‌آزمون و پیگیری در افزایش سبک‌های حل مسئله سازنده و مقابله سازش یافته موثر بوده است (p<0.0001)

The present study aimed to investigate the effectiveness of healthy behavior training in problem solving styles and strategies of coping with problems in adolescent students in second education and training region of Zahedan. The study population of research consisted of all high school male students. At first stage، one high school was selected by simple random sampling method and pre-test was administered among third grade students. The sample population involved 50 participants that were randomly selected and placed into two experimental and control groups. The study method was experimental with pre-test، post-test and follow up. In order to collect data، two scales were administered: Problem Solving Styles (PSS) and Adolescent Coping Scale (ACS). The experimental group received 10 ninety minute sessions of healthy behavior training with emphasis on problem solving but the control group received no training. All subjects were assessed in before training، after training and after 2 months follow up stages. To analyze data، Multivariate Analyze of Covariance (MANCOVA) and Analysis of Covariance (ANCOVA) were used. The results indicated that healthy behavior training with emphasis on problem solving was effective in enhancement of constructive problem solving styles and adjusted coping styles in both post and follow up stages (P <0.001).

کلیدواژه ها:

نوجوانان ، راهبردهای مقابله‌ای ، رفتارهای سالم ، سبک‌های حل مسئله

Problem solving styles ، Healthy Behavior ، coping strategies ، high school students ، Coping styles


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.