Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل مقاله

نویسنده:

چکیده:

مقدمه: یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر می باشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل می باشد. مواد و روش ها: در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد. یافته ها: نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (04/0=p). درحالی که در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنی دار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، این تفاوت معنی داری نبود (2/0=p). نتیجه گیری: الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد می گردد از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.

Introduction: Mastery learning model is one of the new models of teaching which is considered for clinical competence. The aim of this study was to investigate the effect of mastery learning model on clinical competencies of operating room students. Materials and Methods: In this educational trial study، 60 operating room students who had inclusion criteria were chosen through simple random sampling and were divided into two control and experimental groups. Training for the experimental and control groups was the mastery learning and routine methods respectively during one academic semester. Clinical competency questionnaire was completed by the subjects before and after the intervention. Data were analyzed using statistical tests of Chi-square and Paired t test. Results: In the experimental group، the mean scores of clinical competence before- and after-intervention were (38.23±2.59) and (46.84±1.91) respectively with a significant difference (p=0.04)، while these values had no significant differences in the control group before (38.69±2.54) and after (42.59±2.39) intervention (p=0.3). There were significant differences in the mean of total clinical competency and its dimensions in the two groups(p≤0.05)، but these two groups did not show any significant differences in termas of the leadership dimension at the beginning and the end of the study (p=0.2). Conclusion: Mastery learning model could possibly enhance operating room students' clinical competence. So، using of this model in the operating room students' education is recommended.

کلیدواژه ها:

یادگیری در حد تسلط ، صلاحیت بالینی ، اتاق عمل

Operating Room ، Clinical competence ، Mastery learning


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.