Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های شناختی اجتماعی با بازی درمانی شناختی -رفتاری بر مهارت های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتار ایذایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 87 تا 100)

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت¬های شناختی اجتماعی با بازی درمانی شناختی رفتاری بر مهارت¬های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری شهر کرج انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش-آزمون، پس¬آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پایه اول و دوم ابتدایی مناطق 3، 2، 1 شهر کرج در سال 1395 بودند. 46 کودک به شیوه نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش (دو گروه) و کنترل (یک گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول، 10 جلسه 30 دقیقه¬ای تحت آموزش مهارت¬های شناختی اجتماعی و گروه آزمایش دوم، نیز 10 جلسه 30 دقیقه¬ای تحت آموزش بازی درمانی شناختی رفتاری قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه علایم مرضی کودکان و مقیاس مهارت¬های اجتماعی و مقیاس مقبولیت اجتماعی بود. یافته¬ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که دو گروه از نظر شدت تاثیر دو مداخله تفاوت معناداری باهم ندارند، ولی هر دو مداخله مهارت¬های شناختی اجتماعی و بازی درمانی شناختی رفتاری، موجب تحول مهارت¬های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی در دو گروه آزمایش شد. نتیجه¬گیری: به نظر می¬رسد که آموزش مهارت¬های شناختی اجتماعی و بازی درمانی شناختی اجتماعی هر دو در تحول مهارت¬های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتاری موثر هستند و می¬توان از آن¬ها در مداخلات بالینی استفاده کرد.

Objective: The present study aims to compare the effectiveness of teaching social cognitive skills with the cognitive behavioral game therapy on the social skills and social acceptance of children having behavioral disorders in the city Karaj. Method: This research was of a semi-experimental study with a pretest-posttest and a control group. The study population included all first and second grade primary school children in 1،2،3 district of city Karaj in 1395. 46 children were selected by convenient sampling method and were placed randomly into three groups (two experiment and one control). The first experiment group received 10 half an hour cognitive social skills sessions and the second the same numbers for cognitive behavioral game therapy ones. The questionnaire of child symptoms inventory، the scale of social skills and social acceptability questionnaire were used. Results: The MANOVA revealed that there is no significant difference between the two groups regarding the intensity of the two effects، however both interventions namely cognitive social skills and cognitive behavioral game therapy contribute to the development of social skills and social acceptance in the two groups. Conclusion: Teaching cognitive social skills and cognitive behavioral game therapy seems to have a positive influence on the development of social skills and social acceptance in the children with behavioral disorders and could be applied.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.