Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر عوامل کلیدی سیستم های پاداش بر عملکرد معلمان مقطع ابتدائی مدارس دخترانه شهرستان ساری

نویسنده:

چکیده:

هدف از انجام این پژوهش عوامل کلیدی سیستم های پاداش بر عملکرد معلمان مقطع ابتداتی مدارس دخترانه شهرستان ساری می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از شاخه ی توسعه ای و از لحاظ ماهیت و روش جزء پژوهش های پیمایشی است جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدائی که شامل ۱۱۳ مدرسه دخترانه شهرستان ساری بوده که تعداد آنها برابر با ۳۸۶ نفر می باشد. با توجه به حجم جامعه و مراجعه به جدول برآورد حجم نمونه مورگان، حجم نمونه پژوهش برابر با ۱۸۴ نفر در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونه های تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس ناحیه آموزشی استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای ادبیات نظری و پیشینه های تحقیق بوده و شامل ۲۹ سوال با طیف ۵ گزینه ای لیکرت می باشد که به بررسی تاثیر عوامل کلیدی سیستم های پاداش بر عملکرد معلمان خواهد پرداخت که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برایر با ۰/۸۸ محاسبه گردیده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش و داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزار spss21 استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز آمار توصیفی و آستنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنف و تی تک متغیره) بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل کلیدی سیستم های پاداش همچون ترفیع مقام، حقوق و دستمزد، شرایط محیط کاری، احساس آرامش، آزادی عمل و مشارکت در تصمیم گیری بر عملکرد معلمان مقطع ابتدائی مدارس دخترانه شهرستان ساری تاثیر دارد.

The aim of current research is to review effect of key factors of rewarding systems on performance of elementary school teachers in girl schools in Sari County. The research has an applied objective with development branch and it has a survey nature. Statistical society includes all elementary school teachers in girl schools in Sari County who were 386 people. Sample size will be 184 people according to tables of Korjesi and Morgan who will be selected through clustering random sampling method. According to society size and referring to table of estimating Morgan sample size, research sample size was 184 people. In order to choose research samples, clustering random sampling method was used based on training area. Data were gathered through library and field methods. In field method data of statistical sample were gathered through questionnaire. The research-made questionnaire was built based on theoretical literature and research backgrounds including 29 questions with Likert 5 options which will deal with reviewing effect of key factors of rewarding systems on performance of elementary school teacher.The reliability was calculated 0/88 based on Cronbach Alpha Method. For research hypotheses test and data of questionnaires, SPSS 19 was used. Data were analyzed through descriptive and inferential statistics. Results indicated that key factors of rewarding systems such as promotion, salary, working environment, relaxation, freedom to act and partnership in decision-making have key influence on performance of elementary school teachers in girl schools in Sari County.

خلاصه ماشینی:

"یافته های استنباطی: با توجه به اینکه در جدول شماره 1 مقدار Sig (سطح معنی داری) از سطح 05/0 = α کمتر می‌باشد همچنین با توجه به بیشتر بودن مقدار میانگین های محاسبه شده از مقدار نظری 3 با 95% اطمینان فرضیه تحقیق تایید می‌شود و این نتیجه حاصل می گردد که: تمامی مولفه های سیستم پاداش که در این تحقیق عبارتند از ترفیع مقام، حقوق و دستمزد، شرایط محیط کاری، احساس آرامش، آزادی عمل و مشارکت درتصمیم گیری بر عملکرد معلمان مقطع ابتدائی مدارس دخترانه شهرستان ساری تاثیر دارد. جدول شماره 1: آزمون تی (به تصویر صفحه مراجعه شو د) با توجه به اینکه در جدول شماره 2 مقدار Sig (سطح معنی داری) از سطح 05/0 = α کمتر می باشد همچنین با توجه به بیشتر بودن مقدار میانگین محاسبه شده (31/3) از مقدار نظری 3 با 95% اطمینان فرضیه تحقیق تایید می شود و این نتیجه حاصل می گردد که: عوامل کلیدی سیستم های پاداش بر عملکرد معلمان مقطع ابتدائی مدارس دخترانه شهرستان ساری تاثیر دارد. جدول شماره 2: آزمون تی فرضیه اصلی (به تصویر صفحه مراجعه شو د) 4- بحث و نتیجه گیری نتایج یافته های تحقیق نشان داده است که ترفیع مقام بر عملکرد معلمان معلمان مقطع ابتدائی مدارس دخترانه شهرستان ساری تاثیر دارد که این نتیجه با نتایج تحقیقات روغنی و همکاران (1394)، افجه (1393)، جزائری نوش آبادی (1393)، رئیسی (1393)، دار (2015) و لینکن (2014) همسو می باشد."

کلیدواژه ها:

سیستم های پاداش ، مدارس مقاطع ابتدایی ، عملکرد معلمان

Elementary Schools ، Bonus systems ، Teachers' performance


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.