Skip to main content
فهرست مقالات

ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ درس زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺆﻟﻔﻪ‌ﻫﺎی اﺿﻄﺮاب ﮐﻼس زﺑﺎن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (13 صفحه - از 23 تا 35)

چکیده:

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﭘـﯿﺶ ﺑﯿﻨـﯽ ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ درس زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺆﻟﻔـﻪ ﻫـﺎی اﺿـﻄﺮاب ﮐﻼس درس زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻃـﺮح ﭘـﮋوﻫﺶ از ﻧـﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر، 285 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘـﺮ ﭘﺎﯾـﻪ ﺳــﻮم دوره دوم (ﺑــﺎ ﻣﯿــﺎﻧﮕﯿﻦ ﺳــﻨﯽ 18 ﺳــﺎل) ﺑــﻪ روش ﻧﻤـﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧـﻮﺷـﻪای ﺗﺼﺎدﻓﯽ از ﻣﯿـﺎن ﮐﻠـﯿﻪ داﻧﺶآﻣـﻮزان دﺧﺘﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم دوره دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﺑﺎﺑﻞ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﯿـﺎس اﺿﻄﺮاب ﮐﻼس زﺑﺎن ﺧﺎرﺟﯽ (FLCAS)ﺑـﻮد . ﺑـﺮای ارزﯾـﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان در درس زﺑـ ﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ ، از ﻧﻤــﺮات ﻧــﯿﻢ ﺳــﺎل اول درس زﺑــﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴــﯽ داﻧــﺶ آﻣــﻮزان اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔـﻪ ﻫـﺎی اﺿـﻄﺮاب زﺑﺎن ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در درس زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ داﻧﺶ آﻣـﻮزان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟـﻮد دارد (P<0/05). ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﺘـﺎﯾﺞ رﮔـﺮﺳﯿـﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم از ﺑﯿـﻦ ﻣـﺆﻟﻔـﻪﻫـﺎی اﺿﻄـﺮاب زﺑﺎن، ﺳﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺗﺮس از ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻨﻔﯽ، ﻧﮕﺮش ﻣﻨﻔﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﻼس زﺑﺎن، و ﻧﮕﺮاﻧﯽ از ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط، ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﯾﻦ ﺳﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﺎ %60 از وارﯾﺎﻧﺲ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در درس زﺑﺎن را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

The present study was aimed to investigate predicting academic performance in English language، based on the components of Foreign Language Classroom Anxiety Scale among Babol’s female senior high school stu-dents. The research was done using descriptive (correlational) method. 285 female students were selected through random cluster sampling as the research sample. The Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS)، and stu-dents’ first semester scores in English as the measure for academic achievement were used. The results of the study revealed there were negative significant relationships between the components of English Language Classroom Anxiety Scale and academic achievement in En-glish language. The results of regression analysis how that fear of negative evaluation; negative attitudes toward the English class، and Comm-unication apprehension can predict 60% of the academic achievement in English language.

کلیدواژه ها:

ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ،اﺿﻄﺮاب ﮐﻼس زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ،ﺗﺮس از ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻨﻔﯽ ،ﻧﮕﺮش ﻣﻨﻔﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﻼس زﺑﺎن ،نگرانی از برقراری ارتباط

English language classroom anxiety ،fear of negative eva ،luation ،negative attitudes toward the English class ،academic performance ،Communication apprehension


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.