Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر رابطه معنایی و بار هیجانی بر بازشناسی کلمات متداعی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (15 صفحه - از 95 تا 109)

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رابطه معنایی و بار هیجانی القاشده بین جفت کلمات بر میزان بازشناسی آنها انجام شد. برای این منظور، از طرح تک گروهی با پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی سمنان در سال 1392 تشکیل میدادند. شرکت کنندگان 80 دانشجوی دوره کارشناسی 43 مرد و 37 زن) از دو دانشکده روانشناسی و علوم ) تربیتی و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه سمنان بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار سوپرلب، شرکتکنندگان به یک آزمون رایانهای پاسخ دادند که جفت هایی از کلمات را عرضه میکرد و همچنین فرم تعدیلشده حافظه کوتاه مدت وکسلر را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل کوواریانس اندازه گیریهای مکرر تحلیل شدند. یافته ها حاکی از تاثیر رابطه معنایی و بار هیجانی بر میزان بازشناسی کلمات جفت شده هستند (p<0.001، f=7/642) بالاترین میزان بازشناسی در شرایط ارائه جفت کلمات خنثی است که با یکدیگر رابطه معنایی دارند اما در مورد جفت کلمات هیجانی که فاقد رابطه معنایی با یکدیگر هستند، کمترین میزان بازشناسی مشاهده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنایی بین جفت کلمات، در مقایسه با والانس هیجانی (مثبت یا منفی) آنها، تاثیر بیشتری بر بازشناسی دارد

The aim of this study was to investigate the effect of semantic relevance and emotional valence on associative word recognition. To do so، single design with a post-test was used. The population consisted of all students in Semnan University in 2013. Participants were 80 undergraduate students (43 males and 37 fema - les) from the two faculties of psychology and education، and engineering of Semnan Univer - sity، who were chosen via conventionce method. By making use of SuperLab software، partici - pants completed a computer test that offered pairs of words and also Wechsler Memory Scale-Revised (WMS-R). Analysis of covari - ance of repeated measurements was used. Findings indicated the effect of semantic relevance and emotional valence on associative words recognition (F=7/64، P<0/001). Whereas pairs of neutral words with semantic relation were presented، the highest recognition was observed، pairs of emotional words with no seman-tic relation brought about lowest recognition rate. The results showed that the semantic relationship between pairs of words، compared to the emotional valence of them (positive or negative)، had a greater impact on recognition.

کلیدواژه ها:

بازشناسی ، رابطه معنایی ، بار هیجانی القاءشده ، جفت کلمات

induced emotional burden ، pairs of words ، Semantic relationship ، Recognition


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.