Skip to main content
فهرست مقالات

روان‌شناسی تربیتی؛ اصول حاکم بر تربیت جنسی (بخش پنجم)

نویسنده:

(5 صفحه - از 4 تا 8)

همان‌گونه که در بخش چهارم مقاله در شماره قبل گفته شد. هوبت جنسی عبارت است از «احساس جامع. منسجم و رضایت‌بخش از «من جنسی» فرد متناسب با یت بدنی وی». هوبت جنسی را می‌توان از دو نگاه مکمل مورد بررسی قرار داد: 1.نگاه تحوّلی ۲ نگاه جامعه‌شناسی فرهنگی در نگاه تحوّلی. هویت تابعی از رشد عمومی در دورة نوجوانی است و نوجوان در این دوره تلاش می‌کند خود را بشناسد و تصویری نسبتا منسجم. هدایت‌گرء رضایت‌بخش و برانگیزاننده از خود به‌دست آورد. این هوبت جنس یتی نوجوان است که الگوی طبقه‌بندی او در هر یک از دو گروه جنسیتی مذکر با موّنث قرار می‌گیرد. در دیدگاه جامعه‌شناسی فرهنگی, در دو زمینه می‌توان هوبت جنسی را جست‌وجو نمود؛ اول در زمینة تعیین هوبت جنسیتی زن و مرد ایرانی به‌گونه‌ای که واقعا هست؛ و دوم در زمینة هویت زن و مرد ایده آل, یعنی پاسخ دادن به این سوّال که هویت زن و مرد ایده‌آل واجد چه صفاتی است با باید دارای چه صفاتی باشد. پاسخ به این سوال نقش مهم‌تری در تربیت دارد. مهم‌ترین صفاتی که برای زن و مرد ایرانی منطبق بر متون دینی و اخلاق پسندیده اسلامی می‌توان شمرد عبارت‌اند از: ۱. کرامت ۳ حیا ۳. شجاعت ۴. صبر و تانی اکنون در ادامة مباحث گذشته به اصول حاکم بر تربیت جنسی خواهیم پرداخت. این اصول عبارت‌اند از: اصل ۱. تربیت جنسی یک الزام است. اصل ۲. تربیت جنسی به شدت وابسته به فرهنگ است. اصل ۳. تربیت جنسی باید به شکل غیرجنسی انجام شود. اصل ۴. مهار و مدیریت غریزة جنسی لازم. ساده و امکان‌پذیر است. اصل ۵. دستگاه جنسی انسان نیاز به مراقبت بهداشتی» اجتماعی و اخلاقی دارد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.