Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر عامل آموزشی متحرک بر یادگیری و یادداری دانش آموزان

نویسنده:

(19 صفحه - از 19 تا 37)

چکیده:

پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانه ای ها بر یادگیری و یادداری دانش آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ۶۰ نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. قبل از اجرای آموزش بر روی دانش آموزان هر دو گروه پیش آزمون مربوط به محتوای آموزشی اجرا شد. به منظور ارائه آموزش، گروه آزمایش طی ۴ جلسه آموزشی از طریق چندرسانه ای مبتنی بر عامل آموزشی محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به دوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. در پایان، پس آزمون یادگیری و یادداری به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری محقق ساخته و پرسشنامه یادداری موازی با آزمون یادگیری بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها پژوهش از شاخص های آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس) استفاده شده است. به طورکلی نتایج به دست آمده حاکی از این بود که عامل آموزشی متحرک در چندرسانه ای باعث افزایش یادگیری و یادداری در دانش آموزان شده است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش بیانگر نقش موثر چندرسانه ای مبتنی بر عامل آموزشی متحرک در افزایش یادگیری و یادداری دانش آموزان بود.

This study aimed to investigate the effect of animated pedagogical agents in multimedia on students learning and retention. The statistical population consisted of all eighth grade girl students in region 4 of district 6 in Tehran. 60 students were selected using available sampling method and randomly divided into control and experimental groups. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. Before the implementation of instruction on the students of both groups، pre-test related to instructional content was conducted. The experimental group was trained in four instructional sessions using a researcher-made multimedia based on pedagogical agent and the control group was kept away from the independent variable. In the end، the post-test of learning and retention was performed. The research instrument included a researcher-made learning questionnaire and a retention questionnaire parallel with the learning test. Descriptive statistics (mean، standard deviation) and inferential statistics (covariance) were used to analyze the data. In general، the results indicated that the pedagogical agents in multimedia increased learning and retention in students. Therefore، the results of this study showed the effective role of multimedia based on animated pedagogical agents in enhancing the learning and retention of the students.

کلیدواژه ها:

یادگیری الکترونیکی ،یادگیری ،یادداری ،چندرسانه ای ،عامل آموزشی متحرک

Animated Pedagogical Agents ،Retention ،Multimedia ،e learning ،learning


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.