Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه ی گروهی بر نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف: بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه‌ی گروهی بر نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین روش:در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع گروه های کنترل نامعادل، ۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار بعد از غربالگری اولیه به صورت نمونه گیری هدفمند در دو گروه آزمایش (۱۵) و کنترل (۱۵) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش مداخلات آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه دیدگاه های شخصی کوباسا، شاخص نگرش به زندگی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t برای نمره های افتراقی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج آزمون t برای نمره های افتراقی نشان داد که تفاوت میانگین در نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی بین دو گروه معنی دار است؛ بنابراین آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه ی گروهی باعث افزایش سرسختی روان شناختی و کاهش نگرش به بی معنایی زندگی در زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین شده است.

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of group-based cognitive training based on assumptions and rules on the attitude toward the nonsense of life and hardiness of female households with low-quality life. Method: In a quasi-experimental and nonequivalent control group design, 30 women households respectively after initial screening By Target sampling assigned in two experimental (15) and control (15) groups. The experimental group received interventions for cognitive training based on assumptions and rules. The instruments that used in this study were personal views survey (hardiness), life regard index and quality of life survey. Data were analyzed by using analysis of covariance and t-test for the differential score. Findings: The t-test for the differential score showed that the mean difference in attitude to life and hardiness between the two groups is significant. Therefore, group-based cognitive training based on assumptions and rules has increased psychological hardiness and reduced the nonsense attitude to life in female households with low quality of life.

کلیدواژه ها:

زنان سرپرست خانوار ، کیفیت زندگی ، سرسختی روان شناختی ، آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد ، بی معنایی زندگی

Cognitive training based on assumptions and rules ، Nonsense attitude to life ، Female households ، Hardiness ، quality of life


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.