Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر قصه گویی بر هوش ‌اخلاقی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان دختر کلاس اول ابتدایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (12 صفحه - از 81 تا 92)

زمینه و هدف: با آشنا کردن کودکان با اصول اخلاقی و متعهد شدن آنها به این اصول، می‌توان به داشتن جامعه‌ای بالنده، پویا و اخلاق­ مدار امیدوار بود. با توجه به اهمیت تحول‌ اخلاقی کودکان در جامعه و همچنین علاقه‌ی وافر آنها به مقوله‌ی قصه‌گویی، هدف پژوهش حاضربررسی تاثیر قصه‌گویی بر هوش‌اخلاقی و مولفه‌های آن در دانش‌آموزان دختر کلاس اول ابتدایی بود. روش: روش پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی همراه با پیش‌آزمون – پس‌آزمون بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر 7 ساله کلاس اول ابتدایی در مناطق 2 و17 شهر تهران در سال 1395 بود. نمونه­ گیری در مناطق آموزشی به صورت تصادفی و در بین مدارس و کلاس‌های مورد نظر به صورت هدفمند انجام شد. در مجموع 108 دانش‌آموز انتخاب وتعداد 54 نفر آنها به مدت 9 هفته، و هر هفته 45 دقیقه تحت آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه‌ی هوش اخلاقی بوربا ( درنجفی شیرازی، 1393) استفاده شد که توسط معلم دانش‌آموزان کامل شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ­ها:یافته ­های پژوهش نشان داد که قصه­ گویی منجر به افزایش هوش اخلاقی و همه­ ی مولفه ­های آن در دانش ­آموزان دختر مقطع ابتدایی کلاس اول ابتدایی شده است (01/0 >p). نتیجه­ گیری: بر ‌اساس نتایج پژوهش حاضر می ­توان استنباط کرد که قصه‌گویی با انتقال پیام­ های اخلاقی در قالب نتیجه داستان به کودکان به تدریج باعث افزایش هوش ‌اخلاقی در کودکان می­شود.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.