Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (10 صفحه - از 45 تا 54)

سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی، عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان موثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در میان 120 نفر در قالب دو گروه 60 نفری آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنی‌ها به شیوه نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتمل‌بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی نیز 4 جلسه سخنرانی 60-45 دقیقه‌ای را شامل می‌شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارSPSS 16 و آزمون‌های Smirnov -Kolmogrov، Wilcoxon،T مستقل، T زوجی، Chi-Square و Mann–Whitney مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: پیش از مداخله، تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینه‌ای، آگاهی، رفتارهای پیشگیری‌کننده و تمامی اجزای الگو وجود نداشت (0.05P). نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از سندرم پیش از قاعدگی موثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران به‌عنوان مادران آینده و کم‌هزینه‌بودن فعالیت‌های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت‌ها در این زمینه، لزوم بسط و تعمیم این‌گونه برنامه‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

Background and Objective: Premenstrual syndrome reduces the quality of life as well as social and academic performance in adolecents and young women. Given the importance of the preservation of the female adolecents' health status, this study aimed to determine the effect of education, which is based on health belief model, on the promotion of preventive behaviors for premenstrual syndrome among the female adolecents. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted on 120 female adolecents assigned into the experimental and control groups (n=60 in each group). The study population was selected through multistage sampling method. Data collection was performed using a demographic form and a researcher-made questionnaire, enquiring the knowledge, behavior, and health belief model components. The educational intervention consisted of four lecture sessions of 45-60 min. The data were analyzed using the independent t-test, paired t-test, Mann-Whitney U, Wilcoxon, Kolmogorov- Smirnov, and Chi-square tests in SPSS software, version16. Results: Prior to the intervention, there was no significant difference between the experimental and control groups in terms of demographic and underlying characteristics, knowledge, preventive behaviors, and all components of the health belief model (P>0.05). However, a significant difference was observed between the two groups following the intervention regarding the mean score of knowledge, all components of health belief model, and preventive behaviors (P<0.001). Conclusion: The implementation of education based on the health belief model was effective in the adoption of preventive behaviors for premenstrual behavior. Given the importance of the female adolecents' health as future mothers and the low cost of health education activities, it seems necessary to develop these programs.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.