Skip to main content
فهرست مقالات

اثر بخشی برنامه‌ی ضدقلدری آموزش مدیریت والدین بر کاهش قربانی‌شدن و بهبود تنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (17 صفحه - از 69 تا 85)

ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎ ﺿﺮ ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی آﻣﻮزش ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ واﻟﺪﯾﻦ و ﺑﺮر ﺳﯽ اﺛﺮﺑﺨ ﺸﯽ آن ﺑﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺷﺪن و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪآزﻣﺎﯾﺸـــﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﺪارس اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﮐﺮج در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 96-97 و ﻧﻤﻮﻧﻪی آﻣﺎری ﯾﮑﯽ از ﻣﺪارس ﻧﺎﺣﯿﻪی 12 ﺷﻬﺮ ﮐﺮج ﺑﻮد ﮐﻪ در آن اﻓﺮاد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ روش ﺧﻮ ﺷﻪای ﺗﮏﻣﺮﺣﻠﻪای ﺗ ﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در ﻣﺮﺣﻠﻪی ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻘﯿﺎس ﻗﻠﺪر- ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ و ﭘﺮ ﺳ ﺸﻨﺎﻣﻪی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﮔﺮاﻧﻔ ﺴﮑﯽ (ﻓﺮم ﮐﻮدک) از ﻣﯿﺎن داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺎﯾﻪی ﭼﻬﺎرم و ﭘﻨﺠﻢ ﺑﻪ ﺷﯿﻮهی ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ، ﺗﻌﺪاد 36 داﻧﺶآﻣﻮزی ﮐﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻗﻠﺪری ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ، ﮔﺰﯾﻨﺶ ﺷﺪﻧﺪ. ﺳﭙﺲ واﻟﺪﯾﻦ اﯾﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﻮاه ﺗﺨﺼﯿﺺ داده ﺷﺪﻧﺪ. واﻟﺪﯾﻦ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﻃﯽ 9 ﺟﻠ ﺴﻪی 90 دﻗﯿﻘﻪای (ﯾﮏ ﺟﻠ ﺴﻪ در ﻫﻔﺘﻪ) ﺗﺤﺖ آﻣﻮزش ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ واﻟﺪﯾﻦ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺪاﺧﻠﻪای درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮد. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ، از ﭘﺮﺳـــﺸـــﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻗﻠﺪر- ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﮔﺮاﻧﻔﺴﮑﯽ (ﻓﺮم ﮐﻮدک) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮارﯾﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات اﻓﺮاد ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل در ﻣﺮﺣﻠﻪی ﭘﺲآزﻣﻮن در ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﺷــﺪن و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد داﺷــﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﺿــﺪﻗﻠﺪری آﻣﻮزش ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺮ ﮐﺎﻫﺶ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﺷﺪن و ﺑﻬﺒﻮد راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن داﻧﺶآﻣﻮزان ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻧﺸـــﺎن داد ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﺿـــﺪﻗﻠﺪری آﻣﻮزش ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ واﻟﺪﯾﻦ در ﮐﺎﻫﺶ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﺷـــﺪن و ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷـــﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن داﻧﺶآﻣﻮزان از اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.