Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین انتقال یادگیری به محیط کار بر مبنای نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده مقاله

نویسنده:

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان‌های دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، نمونه‌ای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر 44 سؤال بود که روایی آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن هم با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون رگرسیون خطی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراک‌شده قابل تبیین است. در این میان، کنترل رفتاری ادراک‌شده، به‌طور مستقیم نیز تعیین‌کننده رفتار انتقال یادگیری است. درنهایت نگرش به انتقال یادگیری نیز خود تحت تأثیر سه سازه جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار مفید بودن و پاداش مورد انتظار می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

تبیین انتقال یادگیری به محیط کار بر مبنای نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده Explaining the Transfer of Learning to Workplace on the Basis of Planned Behavior Theory خلیل زندی <FootNote No="8" Text="دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)zandikhalil@yahoo. کلیدواژگان: انتقال یادگیری، قصد انتقال، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری ادراک‌شده Abstract The purpose of this study was to identify the factors affecting learning transfer to workplace based on the theory of planned behavior. در این زمینه به نظر می‌رسد کاربست نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده<FootNote No="11" Text="- Theory of Planned Behavior (TPB)"/> به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نظریه‌های علوم رفتاری که در پژوهش‌های مختلف در تبیین رفتار و تعیین مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر آن، مورد استفاده قرار گرفته (Javadzade, Sharifirad, Reisi, Nasr Esfahani, Mahaki, & Mostafavi, 2015)، بتواند بسیار کمک‌کننده باشد. اطلاعات توصیفی پیرامون متغیرهای پژوهش ردیف متغیر میانگین انحراف معیار 1 2 3 4 5 6 7 1 جایگاه اجتماعی مورد انتظار 33/3 745/0 1 2 انتظار مفید بودن 39/3 786/0 834/0 1 3 پاداش مورد انتظار 28/3 789/0 844/0 777/0 1 4 نگرش 26/3 869/0 802/0 758/0 740/0 1 5 هنجار ذهنی 21/3 793/0 836/0 749/0 759/0 775/0 1 6 کنترل رفتاری ادراک‌شده 38/3 924/0 655/0 735/0 690/0 720/0 710/0 1 7 قصد انتقال 27/3 774/0 676/0 711/0 668/0 716/0 617/0 644/0 1 8 رفتار انتقال یادگیری 40/3 818/0 687/0 723/0 650/0 718/0 699/0 707/0 775/0 فرضیه اول: قصد انتقال، پیش‌بینی‌کننده رفتار انتقال یادگیری است.

کلیدواژه ها:

نگرش ، هنجار ذهنی ، انتقال یادگیری ، قصد انتقال ، کنترل رفتاری ادراک‌شده


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.