Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان مبتلابه نارساخوانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (13 صفحه - از 272 تا 284)

زمینه و هدف: مشکل در تنظیم هیجان ازجمله مسائلی است که دانش­‌آموزان مبتلابه نارساخوانی (Dyslexia) با آن روبه­‌رو هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی روان نمایشگری (Psychodrama) بر تنظیم هیجان دانش­‌آموزان دختر مقطع تحصیلی ابتدایی مبتلابه نارساخوانی شهر اصفهان انجام شد. مواد و روش­‌ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون، پس­‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه سوم تا ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس عادی مناطق پنج­گانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. نمونه موردمطالعه شامل 30 نفر از دانش­‌آموزان دختر نارسا­خوان مقطع ابتدایی با دامنه سنی12-9 سال بود که به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. آزمون خواندن و نارساخوانی (Reading & Dyslexia Test یا RDT) جهت تشخیص ناتوانی یادگیری روی دانش‌آموزان اجرا شد و 30 دانش‌آموز مبتلابه نارساخوانی انتخاب و برحسب‌ تصادف در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر)، قرار گرفتند. مداخله شامل 12جلسه 45 دقیقه‌ای بود که در گروه آزمایش اجرا شد. در این مطالعه از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire یا CERQ)، ویرایش چهارم آزمون هوش وکسلر (Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition یا WISC-IV) به‌منظور کسب اطمینان از عادی بودن هوش گروه نمونه، که یکی از معیارهای لازم در تشخیص ناتوانی یادگیری است و آزمون خواندن و نارساخوانی استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 21 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافته­‌ها: یافته­‌های حاصل نشان داد که برنامه آموزش روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان مبتلابه نارساخوانی تاثیر معنادار دارد (0001/0>P). نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش روان نمایشگری در تنظیم موثر هیجان دانش­‌آموزان مبتلابه نارساخوانی موثر است. به‌طوری‌که دانش­‌آموزان بعد از دریافت این رویکرد علاوه بر کاهش هیجانات منفی و بهبود تنظیم هیجانات مثبت، در زمینه­‌های دیگری مانند رفتارهای بین فردی و اجتماعی نیز بهبود نشان دادند. بنابراین تمرکز بر مهارت­‌های تنظیم هیجان به‌عنوان عامل مهمی در تداوم اختلالات یادگیری، می­‌تواند در طراحی مداخلات پیشگیرانه و کاهش بروز اختلالات روان­شناختی ناشی از آن مفید باشد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.