Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی روش‌های یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی بر خام حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (6 صفحه - از 210 تا 215)

چکیده:

مقدمه: یکی از مهم ترین مشکلات کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیر کلامی، خام حرکتی و هماهنگی ضعیف حسی- حرکتی می باشد که مانع دستیابی کودکان به پتانسیل های تحصیلی و پیشرفت هیجانی و اجتماعی می شـود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی روش های یکپارچه سازی حسی- حرکتی بر خام حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیر کلامی انجام گرفت. مواد و روش ها: روش مطالعه طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون بود. بدین منظور، 7 کودک دارای ناتوانی یادگیری غیر کلامی (4 پسر و 3 دختر) در پایه های تحصیلی دوم تا پنجم دبستان شهرستان های تهران با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع قضاوتی انتخاب شدند. مقیاس حرکتی Lincoln-Oseretsky قبل و بعد از انجام مداخله اجرا گردید و داده های پژوهش از طریق آزمون Wilcoxon مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: برنامه یکپارچه سازی حسی- حرکتی بر مهارت های حسی- تعادلی (017/0 = P)، حرکتی درشت (018/0 = P)، حرکتی ظریف (016/0 = P)، هماهنگی دو طرفه (012/0 = P) و نمره کل خام حرکتی (016/0 = P) تاثیر مثبت و معنی داری داشت. نتیجه گیری: یکپارچه سازی حسی- حرکتی تفاوت معنی داری در خام حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیر کلامی ایجاد می کند و موجب بهبود مهارت های حرکتی آن ها در چهار حیطه تعادل، مهارت های درشت، ظریف و هماهنگی حرکتی دو طرفه می شود.

کلیدواژه ها:

خام حرکتی ، حرکتی ، یکپارچه سازی حسی ، ناتوانی یادگیری غیر کلامی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.