Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رضایت مندی بیماران پس از انجام درمان ایمپلنت های دندانی در شهر اصفهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (8 صفحه - از 250 تا 257)

چکیده:

مقدمه: آگاهی از رضایت بیماران و بررسی عوامل عدم رضایت بیماران پس از درمان ایمپلنت، می تواند منجر به افزایش اطلاعات ما از نواقص ایمپلنت های دندانی و اجرای هرچه بهتر درمان ایمپلنت شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان رضایت بیماران پس از درمان ایمپلنت های دندانی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی که در بین سال های 1389 تا 1393 بررسی گردید، تعداد 176 نفر از بیمارانی که برای آنها درمان ایمپلنت انجام شده و حداقل یک سال از درمان پروتزی آنها گذشته بود، بطور تصادفی انتخاب شدند و میزان رضایت آنها از درمان ایمپلنت توسط پرسش نامه ی استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 22 و آزمون های آماری ANOVA و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0 = α). یافته ها: انمره ی کلی رضایت بیماران 4/24 ± 37/52 محاسبه گردید که در بازه ی رضایت زیاد قرار دارد. بین میانگین نمره ی رضایت در دو جنس مرد و زن (p value = 0/832) تفاوت معنی داری وجود نداشت. تعداد 1/70 درصد، موافق تاثیر مثبت ایمپلنت بر زیبایی بودند. 48/9 درصد اعلام کردند که مشکلات مربوط به جراحی ایمپلنت در حد انتظارشان بوده است. 1/53 درصد عقیده داشتند که تمیز کردن ایمپلنت نسبتا سخت تر از دندان طبیعی می باشد. نتیجه گیری: بیماران دریافت کننده ی ایمپلنت، سطح رضایت بالایی را نشان دادند و با توجه به اینکه در انجام هر درمانی، بروز مشکلات و سطح انتظار بالای بیماران و عدم برآورد آن باعث ایجاد نارضایتی می شود، این میزان رضایت، موفقیت آمیز به نظر می رسد و با بررسی عوامل منجر به عدم رضایت، می توان در جهت اجرای بهتر درمان ایمپلنت گام برداشت.

Introduction: Knowledge of patients’ satisfaction and evaluation of factors affecting patients' dissatisfaction after dental implant treatments can result in increasing our knowledge about dental implant treatments and help render better implant tratment. Therefore the aim of this study was to evaluate patients' satisfaction with dental implant treatments. Materials & Methods: In this descriptive/cross-sectional study، 176 patients treated with dental implants، with at least one year after prosthesis treatment، were randomly selected and their satisfaction with dental implant treatment was evaluated with a standard questionaire. Data were analyzed with SPSS، using one-way ANOVA and t-test (α = 0.05). Results: The overall patients' satisfaction score was 37.52 ± 4.24، indicating high satisfaction level. There was no significant difference in the mean satisfaction scores between male and female subjects (p value = 0.832). A total of 70.1% had a positive idea about the effect of dental implants on aesthetics; 48.9% reported that surgical problems were much anticipated. A total of 53.1% believed that cleaning of dental implants was more difiicult than cleaning natural teeth. Conclusion: Patients treated with dental implants had high satisfaction level. Considering the fact that in each treatment، problems، the high level of patients’ expectations and failure to achieve their goals can result in dissatisfaction، this level of satisfaction appears to be successful and helps us investigate factors leading to dissatisfaction; therefore، we can take steps toward better implant teratments.

کلیدواژه ها:

رضایت ،بیماران ،ایمپلنت های دندانی

Dental implants ،Satisfaction ،patients


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.