Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری‌های تنظیم هیجان و بهزیستی روان‌شناختی در سندرم پیش از قاعدگی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (19 صفحه - از 134 تا 152)

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری‌های تنظیم هیجان و بهزیستی روان‌شناختی در سندرم پیش از قاعدگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه پژوهش کلیه زنان مراجعه‌کننده به مرکز سلامت دولت‌آباد در نیمه دوم سال 1396 بود. نمونه‌ای به حجم 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفت. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (RSPWB-SF) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد و داده‌های حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش دشواری‌های تنظیم هیجان و مؤلفه‌های آن تأثیر معناداری داشت. همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن تأثیر معناداری داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مفید، جهت افزایش بهزیستی روان‌شناختی و کاهش دشواری تنظیم هیجان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.

Objective: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on emotion regulation difficulties and psychological well-being in premenstrual syndrome. Method: The research method is semi-experimental with pre-test-posttest design with control group. The research population consisted of all women referring to Health Center of Dolatabad in the second half of 1396. A sample of 30 subjects was selected through purposeful sampling and randomly divided into two groups (15 subjects) and control (15 subjects). Then, the experimental group was trained by mindfulness-based stress reduction program in 8 sessions. To collect data, a short form reef psychological well-being scale (RSPWB-SF) and an emotional adjustment difficulty questionnaire (DERS) were used. The data were analyzed using covariance analysis and analyzed using SPSS software. Results: : The results showed that mindfulness-based stress reduction had a significant effect on decreasing the emotion regulation difficulties and its components. Also, there was a significant effect on mindfulness-based stress reduction on psychological well-being and its components. Conclusion: The results of this study showed that mindfulness-based stress reduction can be used as a useful intervention method for increasing psychological well-being and decreasing emotion regulation difficulties in women with premenstrual syndrome.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.