Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودکارآمدی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (23 صفحه - از 65 تا 87)

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودکارآمدی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته در رشته علوم تربیتی ورودی سال 1391 دانشگاه فرهنگیان(پردیس پسرانه شهیدبهشتی زنجان) به تعداد 210 نفر است که با نمونه گیری در دسترس در نهایت 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی ساده در یک گروه آزمایش (30 نفر) و یک گروه کنترل (30 نفر)جای داده شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) است. نمونه ها قبل و پس از آموزش به این پرسشنامه پاسخ دادند. داده های بدست آمده با تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود و افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان تاثیر معناداری دارد. نتایج مطالعات مربوط به پیگیری یک ماه بعد از پس آزمون نیز بر تثبیت و پایداری این تاثیر دلالت دارد.

The purpose of this study was to investigate the effects of social skills training on self-efficacy of students in Farhangian Univerity. The research method was semi-experimental including a pretest- posttest design with control group. The statistical population consisted of 210 B.S students in Educational Sciences at Farhangian University, (Shahid Beheshti Campus of Zanjan). Finally, 60 students were selected by convenience sampling and they were randomly assigned into experimental or control groups. Both groups completed the General Self-Efficacy Subscale (Sherer et al., 1982) before and after social skills training, and one month after the study. The obtained data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) and one-way analysis of covariance (ANCOVA). The results indicated that social skills training had positive effects on self-efficacy of students in the posttest and these effects were persisted in follow-up.

کلیدواژه ها:

تربیت معلم ، خودکارآمدی ، مهارت های اجتماعی ، قابلیت های حرفه ای

social skills ، Teacher Education ، self efficacy ، Professional competencies


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.