Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر جفت‌شدگی ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و غیررقابت‌جویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهده‌ای بر یادگیری پرتاب دارت مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 103 تا 116)

چکیده:

هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و غیررقابت‌جویی ومحیط تمرینی در تمرین مشاهده­ای بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت بود. تعداد 60 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه با دامنة سنی 12 تا 15 سال به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و براساس امتیاز کسب‌شده از پرسش‌نامة سوگیری ورزشی گیل و دیتر (1988) در چهار گروه رقابت‌جو و غیررقابت‌جو با تمرین مشاهده‌ای محیط رقابتی و نیز رقابت‌جو و غیررقابت‌جو با تمرین مشاهده‌ای محیط غیر رقابتی قرار گرفتند. پس از پیش‌آزمون، آزمودنی‌ها به‌مدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه و در هرجلسه دو بار به مشاهدة محیط‌های موردنظر پرداختند.بلافاصله پس از اتمام دورة تمرین، از هر چهار گروه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن، آزمون یادداری تأخیری و انتقال گرفته شد. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مرحلة یادداری و انتقال، در محیط رقابتی و غیررقابتی تفاوت معناداری بین ورزشکاران گروه رقابت‌جو و غیررقابت‌جو وجود داشت و میانگین امتیاز پرتاب دارت در آزمودنی‌های با ویژگی شخصیتی همسان با محیط بیشتر بود. براساس دیدگاه تعاملی، وقتی سطح رقابت‌جویی افراد با سطح رقابت محیط تمرین در تعامل مثبت و صحیحی قرار می‌گیرد، بهترین سطح عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

کلیدواژه ها:

محیط تمرینی رقابتی ، محیط تمرینی غیررقابتی ، تمرین مشاهده‌ای ، ویژگی رقابت‌جویی و غیررقابت‌جویی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.