Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر مداخلات آموزشی در بهبود رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت دهان و دندان در زنان باردار: یک مرور نظام‌مند

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

مقدمه: سلامت دهان ‌و‌ دندان در طول دوران بارداری برای مادر‌ و‌ جنین ضروری است. عدم توجه به این مسئله علاوه بر مشکلات دهان ‌و‌ دندان، می‌تواند بر سلامت سایر سیستم‌های بدن مادر‌ و‌ جنین تاثیر بگذارد. یکی از استراتژی‌های کاربردی در این امر آموزش بهداشت می‌‌باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخلات آموزشی در بهبود رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت دهان و دندان در زنان باردار انجام گردید. روش‌کار: جستجوی الکترونیکی از پایگاه‌هایPubMed، Sciencedirec، Web of Science، Embase، Scopus و بانک اطلاعات علمی (SID) و Iran Medex از اول بهمن ماه 1394 تا پایان اردیبهشت ماه 1395، انجام و مطالعاتی که بر جزئیات مداخلات آموزشی اشاره شده بود، انتخاب گردید. یافته‌‌ها: بیشتر مطالعات به صورت کارآزمایی بالینی شاهددار و با استفاده از مدل‌‌ها و تئوری‌‌های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بود. مداخلات بیشتر به شکل آموزش، معاینه و حمایت ابزاری و در مدت زمان متفاوت انجام شده بود. نتیجه‌‌گیری: آموزش بهداشت تاثیر بسزایی در بهبود رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دهان و دندان در زنان باردار دارد، ولی استفاده از تئوری و مدل این ویژگی را دارد، که مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مشکل و به دنبال آن استراتژی مناسب را مشخص نماید.

Introduction: Oral and dental health is essential for mothers and fetus during pregnancy. Ignoring this issue influences not only oral problems but also other body systems of both mother and fetus. One of the practical strategies in this regard is health education. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of educational interventions on improving oral and dental health promotion behaviors in pregnant women. Methods: Electronic search was performed from the beginning of January first 2016 until the end of May 2016 using Persian and English key words from information bank websites (Iran Medex), Scientific Information Database (SID), PubMed, Science direct, Web of Science, and Embase. And, studies in which effects of educational interventions had been investigated were selected. Results: Most of the studies were of controlled clinical trial using the models and theories of health education and health promotion. Further interventions were in the form of training, examination and instrumental support, and time different. Conclusion: Health education has a significant influence on improving oral and dental health promotion behaviors in pregnant women. But using theories and models has the feature of specifying the most important factors affecting the issue and then determining a suitable strategy.

کلیدواژه ها:

زنان باردار ،بهداشت دهان و دندان ،مرور نظام مند ،تئوری‌ها و مدل‌های آموزش بهداشت

Oral and dental health ،Health education theories and models ،Systematic review ،pregnant women


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.