Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکت‌های ایرانی صادر کننده دارو

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (13 صفحه - از 35 تا 47)

چکیده:

مقدمه: ایران  باوجود برخورداری از توانمندی‌هایی در زمینه دارو، سهم کمی‌از بازارهای بین‌المللی را در اختیار دارد و با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد یک کشور،  هدف از این مطالعه بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکت‌های ایرانی صادرکننده دارو از قبیل جهت‌گیری استراتژیک، علمکرد صادراتی، رضایت از صادرات و کیفیت رابطه صادرات می‌باشد. روش پژوهش: بدین منظور بر اساس سه مدل اسکالراد 2015؛ لیو و فو 2011 و تئدوسو و همکاران 2012 به جمع‌آوری نظرات مدیران و کارشناسان بخش بازرگانی و صادرات شرکت‌هایی دارویی پرداخته که در کل 202 پرسش نامه برای تحلیل جمع‌آوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی و AVE و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج نشان از تایید دارد. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه با مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس نشان از تاثیر کیفیت رابطه بر عملکرد مالی (0/166) دارد. در این میان بالاترین تاثیر را رضایت صادر کننده بر انتظار از تداوم ارتباط واردات و صادرات با مقدار 0/174 و در حالی که کمترین تاثیر نیز جهت‌گیری استراتژیک بر عملکرد مالی صادرات با 0/085 دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد در شرکت‌های ایرانی صادرکننده دارو ، جهت‌‌گیری استراتژیک از طریق عملکرد صادراتی( مالی – استراتژیکی) و رضایت از صادرات بر انتظار از تداوم ارتباط تاثیر دارد. این نتایج می‌تواند در توسعه صادرات دارو به مدیران این صنعت کمک شایان توجهی نمایید.

<strong>Introduction</strong>: Despite Iran's capability in the field of medicine, a small share of the international market holds and given the importance of exports in a country's economy, the purpose of this study was to investigate affect Factors on Export Relationship Continuity of Iranian companies of medicine exporter Such as strategic orientation, export performance, satisfaction of exports and export quality relationship <strong>Methods: </strong>Based on the three models of Scalorad, 2015, Liu and Fu, 2011 and Theodeso et al., 2012, gathered the views of managers and experts in the business of pharmaceutical companies. A total of 202 questionnaires were collected for analysis. Validity test was used for confirmatory factor analysis and AVE, and for reliability of Cronbach's alpha and combined reliability, the results confirm confirmation. <strong>Results: </strong>The study by using SEM via Smart PLS software showed that the effect of relationship quality on export financial (0/166). Among the highest impacts, exporters' satisfaction on the expectation of continuity of import-export relationship was 0.174, while the lowest impact had a strategic orientation on export financial performance with 0.085. <strong>Conclusion:</strong> the study shown strategic orientation through export performance (financial-strategic) and export satisfaction affect the expectation of continuity of relationship in Iranian companies of medicine exporter. These results can be of great help to industry executives in the development of exports.

خلاصه ماشینی:

با توجه به نتایجی که از فرضیات پژوهش حاصل گردید، می‌توان پیشنهادات زیر را ارئه داد:  برای تعمیم‌پذیری نتایج تحقیق بهتر است با استفاده از رویکرد کوواریانس‌ محور مدل معادلات ساختاری، مدل تحقیق حاضر در نمونه‌های بزرگ‌تر تجزیه ‌و تحلیل شود؛  مطالعه حاضر صرفا در یک مقطع زمانی صورت گرفته ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود به‌منظور تحلیل بهتر روابط بین متغیرهای مدل تحقیق مطالعات توسط پژوهشگران به شکل طولی و در زمان‌های مختلف انجام گیرد؛  تبیین تاثیر عملکرد استراتژیک صادرات بر رضایت از صادرات و تاثیر کیفیت رابطه بر عملکرد مالی صادرات و همچنین بررسی منفی شدن تاثیر متغیرهای کیفیت رابطه و جهت‌گیری استراتژیک بر عملکرد استراتژیک صادرات؛  بررسی تأثیر متغیرهای کنترلی و تعدیل‌گر، همانند: فاصله روانی بازار، آشفتگی محیط، تعهد صادراتی، جهت‌گیری‌های بازار، کارآفرینی صادرات، شدت صادرات و قابلیت بازاریابی، در ارتباط بین متغیرهای تحقیق؛  بررسی مدل پژوهش، در سازمان‌ها و استفاده از آن در تعیین هدف و استراتژی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، با هدف افزایش کارایی تصمیم‌گیری مدیران صادراتی و بازرگانی در راستای سودآوری صادرات محصولات شرکت و تشریح پیامدهای حاصل از آن؛  نحوه گسترش ارتباطات در زمینه بین‌المللی و با بررسی متغیرهائی همچون: اختلافات اجتماعی، محیطی، فرهنگی در مقایسه با ارتبطات داخلی و بسط دادن نتایج به سایر صنایع و کالاها، با استفاده از تحقیقات وسیع. ماخذ: یافته‌های پژوهش جدول 4 - خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Reference: 1- Bermer Sh, Sorayyani A, Investigating the Effect of Organizational Innovation on Export Performance (Case Study: Small and Medium Enterprises Exporting Mazandaran Province).

کلیدواژه ها:

عملکرد استراتژیک ، عملکرد مالی ، جهت‌گیری استراتژیک ، رضایت از صادرات ، کیفیت رابطه‌ی صادرات


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.