Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر یک دوره برنامه آرام‌سازی بر عملکرد بازیکنان نیمه‌ماهر فوتبال

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (27 صفحه - از 385 تا 411)

چکیده:

آرام‌سازی از روش‌های بهبود عملکرد است که به‌طور عام می‌توان آن را به آرام‌سازی جسمانی و روانی دسته‌بندی کرد. به فنون آرام‌سازی روانی، اغلب به‌عنوان فنون ذهن به جسم اطلاق می‌شود، زیرا هدف این روش‌ها ایجاد آرام‌سازی از طریق ذهن است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر یک دوره برنامه آرام‌سازی (جسم به ذهن و ذهن به جسم) بر عملکرد بازیکنان نیمه‌ماهر فوتبال بود. بدین‌منظور 39 بازیکن انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه آرام‌سازی پیشروندة عضلانی، تجسم ‌خلاق و گروه کنترل تقسیم شدند. از آزمودنی‌ها قبل از مداخلات به‌‌وسیله‌ روش مشاهده‌ای، پیش‌آزمون گرفته شد. برنامه آرام‌سازی پژوهش حاضر، قرار گرفتن آزمودنی‌ها تحت دو نوع متفاوت آرام‌سازی پس از تمرینات فوتبال به ‌مدت هشت هفته بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی، آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر اجرای آرام‌سازی پیشروندة عضلانی و تجسم خلاق بر مولفه‌های حفظ و کنترل توپ، پاس صحیح و گرفتن صحیح توپ از حریف و در کل عملکرد بازیکنان معنا‌دار بود. علاوه‌بر این، ورزشکارانی که از شیوة آرام‌سازی پیشروندة عضلانی استفاده کردند، در مقایسه با کسانی که از شیوه آرام‌سازی تجسم خلاق استفاده کردند، عملکرد بهتری داشتند. به‌طور کلی شیوه‌های آرام‌سازی جسم به ذهن و ذهن به جسم هر کدام می‌تواند به‌عنوان شیوه‌ای مستقل در بهبود عملکرد ورزشکاران موثر باشد، اما اجرای آرام‌سازی ذهن به جسم مانند تجسم خلاق بر مهارت‌هایی که به دقت و تمرکز بیشتری نیاز دارد، موثرتر است.

Relaxation is a way of improving performance that can generally be classified as physical and mental relaxation. The mental relaxation technique is often named as the technique of mind to the body since the purpose of these techniques is to provide relaxation through the mind. The aim of the present study was to determine the effect a period of relaxation program (body to mind and mind to body) on the performance of semi-skilled football players. For this purpose, 39 players were selected and divided randomly into three groups: progressive muscle relaxation, creative visualization, and control. Before the interventions, a pretest was conducted by the observational method. In this relaxation program, subjects underwent two different types of relaxation after football training for 8 weeks. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics, analysis of variance with repeated measures and one-way analysis of variance. The results showed the significant effect of progressive muscle relaxation and creative visualization on maintaining and controlling the ball, accurately passing, accurately taking the ball from the opponent and overall players’ performance. In addition, the athletes who used progressive muscle relaxation had better performance than those who used creative visualization. In general, the methods of the body to mind and mind to body relaxation can each serve as an independent way to improve the performance of athletes, but the implementation of mind to body relaxation, such as the visualization of creativity, is more effective at skills that require more precision and concentration.

کلیدواژه ها:

آرام‌سازی پیشرونده عضلانی ،عملکرد‌ ،تجسم خلاق ،نیمه‌ماهر ،بازیکنان فوتبال

Performance ،Football players ،progressive muscle relaxation ،creative visualization ،sub elite


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.