Skip to main content
فهرست مقالات

استاندارد‌سازی فرایند گزارش‌ صبحگاهی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (11 صفحه - از 90 تا 100)

چکیده:

مقدمه: گزارش‌ صبحگاهی ازکاربردی‌ترین روش‌های آموزش بالینی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت موجود گزارش‌ صبحگاهی گروه ‌داخلی دانشگاه علوم‌ پزشکی کاشان به منظور شناسایی نقاط ضعف و آموزش استاندارد‌سازی این فرآیند مهم آموزشی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در گروه آموزشی داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 94 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته بر اساس استانداردهای آموزش بالینی تدوین شده توسط حوزه‌ی معاونت ‌آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی بود. ابتدا با حضور در گزارش‌ صبحگاهی و نظرسنجی از کارآموزان، کارورزان و دستیاران گروه نقاط ضعف شناسایی شد. نمونه گیری به‌صورت سرشماری از تمام فراگیران بخش داخلی در زمان مطالعه انجام شد (شامل 15 کارآموز، 6 کارورز و9 دستیار). سپس نحوه‌‌ی برگزاری صحیح گزارش‌ صبحگاهی به اعضای هیات‌علمی با روش سخنرانی آموزش داده‌ شد. پس از آموزش مجددا با همان پرسشنامه نظرسنجی به عمل آمد و میزان تغییر در رعایت استانداردهای آموزشی قبل و بعد از تغییرات بررسی گردید. داده‌ها با استفاده آزمون‌های Chi-square test و Fisher's exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: استانداردهایی که افزایش رعایت کامل آن‌ها پس از مداخله معنا‌دار بود عبارتند از: رعایت کامل "بحث مرحله به مرحله" (001/0>p)، "طرح تشخیص افتراقی" (001/0=p)، "بحث در مورد آزمایش‌های تشخیصی" (001/0>p)، "بحث در مورد رویکرد سیستماتیک" (005/0=p)، "بحث در مورد تصاویر رادیولوژی" (002/0=p)، "ایجاد موقعیت مناسب برای ارتباط استادان با فراگیران " (004/0=p)، "توجه به حضور و غیاب فراگیران " (001/0=p)، "، ارتباط چشمی استادان با شرکت‌کنندگان" (042/0=p). نتیجه‌گیری: آموزش اعضای هیات‌علمی گروه داخلی در زمینه‌ی گزارش‌ صبحگاهی، در استاندارد نمودن آن تاثیر داشت و می‌توان با استمرار آن در جهت ارتقای کیفیت و انطباق بیش‌تر با استانداردها حرکت کرد.

Introduction: Morning report is one of the most effective methods in clinical education. The purpose of this paper was to assess the current state of morning report in the Department of Internal Medicine at Kashan University of Medical Sciences in order to identify the weaknesses and standardize this important educational procedure. Methods: This quasi-experimental study was conducted in Department of Internal Medicine at Kashan University of Medical Sciences in 2016. Data were collected by a researcher-made questionnaire based on the clinical education standards developed by the Ministry of Health and Medical Education, Deputy of Education. First, the weaknesses were identified in the morning report sessions by surveying the stagers, interns and residents selected by means of census method from all of the internal medicine learners (15 stagers, 6 interns, and 9 residents). Then, faculty members were lectured on the correct way of holding morning report session. After the trainings, the participants were resurveyed using the same questionnaire and the extent of changes in complying with the educational standards was measured. The data were analyzed by Chi-square test and Fisher’s exact test. Results: The standards with significant increase in full compliance after the intervention were as follows: complete observation of “step-by-step discussion” (p<0.001), “differential diagnosis” (p=0.001), “discussion of diagnostic tests” (p<0.001), “discussion of systematic approach” (p=0.005), “discussion of radiology images” (p=0.002), “provision of appropriate conditions for teacher-learner interactions” (p=0.004), “attention to learners’ attendance” (p=0.001), and “teacher-learner eye-contact” (p=0.024). Conclusion: The training of the internal medicine faculty members in morning report had a positive effect on the standardization, and the quality of education and its compliance with the standards may be improved by continuous trainings.

کلیدواژه ها:

استانداردسازی ، گروه آموزشی ، گزارش صبحگاهی ، گروه داخلی

department of internal medicine ، educational department ، Morning report ، standardization


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.