Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش‌آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالا در دوره اول متوسطه، در درس علوم انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی ساده، حجم نمونه به تعداد 58 نفر (29 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل) بود. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون محقق ساخته بازده‌های یادگیری سطح بالا استفاده شد. گروه آزمایش با استفاده از نرم‌ افزار پاورپوینت، محتوای درسی را به ‌صورت دیجیتال تولید کردند. گروه کنترل به شیوه متداول و سخنرانی آموزش دیدند. در تجزیه‌وتحلیل پژوهش، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون لون و کولموگروف اسمیرنوف) استفاده شد. نتایج نشان داد در فرضیه اصلی اول یعنی تاثیر محتوای الکترونیکی تولیدشده توسط دانش آموزان بر انگیزش آن‌ها (p=0/40) تفاوت معنی‌داری بین گروه گواه و آزمایش در انگیزش (درونی و بیرونی) وجود ندارد. در فرضیه اصلی دوم یعنی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها (p<0/05) تفاوت معنی‌داری بین بازده‌های یادگیری سطح بالا در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد. به‌ طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که درگیر کردن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی باعث افزایش بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها می‌شود.

The aim of the present study is to investigate the effect of students’ electronic content on the high-level learning motivation and efficiency in the first grade of elementary school in the science course. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The population of this pseudo-experimental study with pre-test, post-test, and control group, was all the girls in the seventh grade of 1395-96 school year. The sampling method was simple randomized cluster and the sample size was 58 (29 in experimental group, and 29 in control group). Data were gathered using Harter’s educational motivation questionnaire and a researcher-made high-level learning efficiency test. The experimental group produced digital course content using PowerPoint software. Control group learned by the simple method and speeches. Analyzing the research, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation, tables, and graphs) and inferential statistics (covariance analysis, Leven, and Kolmogorov–Smirnov tests) were used. The results showed that in the first main hypothesis, i.e. the effects of electronic content produced by students on their motivation, there was no significant difference in (internal and external) motivation between the control group and experimental group (p=0.40). In the second main hypothesis, i.e. the effect of electronic content produced by students on their high-level learning outcomes, there was a significant difference between high-level learning outcomes in the experimental and control groups (p

کلیدواژه ها:

انگیزش ، بازده‌های یادگیری سطح بالا ، تولید محتوای الکترونیکی

High Level Learning Outcomes ، Motivation ، electronic content


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.