Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد آموزش حل مسئله کلامی مبتنی بر طرحواره در اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی: مطالعه مروری نظامند

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 141 تا 168)

چکیده:

رویکردهای درمانی مختلفی برای کمک به افراد دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی به کار گرفته شده است. آموزش حل مسئله کلامی مبتنی بر طرحواره یکی از این مداخلات است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، ویژگیها، و شواهد پژوهشی پیرامون موثر بودن آموزش حل مسئله کلامی مبتنی بر طرحواره در ارتباط با نارسایی های یادگیری ویژه است. در پژوهش حاضر از طریق پژوهش مروری نظامند و جستجوی کلیدواژههای تخصصی مرتبط با اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی و آموزش حل مسئله کلامی مبتنی بر طرحواره در پایگاههای اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان بین سال های 2017 - 1996 یافته ها و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. از 36 پژوهش انجام شده، غالب پژوهش ها ( 25 پژوهش) بر روی آزمودنی های دارای اختلال ریاضی از سن 5 تا 12 و در پایه 1 - 6 انجام شده است که بیشتر این پژوهش ها از نوع مطالعات آزمایشی می باشند (با فراوانی 25 پژوهش). کلاس آموزش فراگیر (با فراوانی 15 پژوهش)، مراکز استثنایی یا توانبخشی اختلال های یادگیری (با فراوانی 9 پژوهش)، کلاس مجزا (با فراوانی 8 پژوهش)، و مراکز فعالیت (با فراوانی 4 پژوهش) به ترتیب پرکاربردترین موقعیت های کارآموزی هستند که مورد استفاده قرار گرفته اند. در شیوه اجرای آموزش مبتنی بر طرحواره، ارائه"آموزش در کل کلاس، و انفرادی" از بیشترین فراوانی برخوردار است (با فراوانی 26 پژوهش). اثربخشی آموزش حل مسئله کلامی مبتنی بر طرحواره بر متغیرهای وابسته"سیالی" (دقت و صحت حل مساله ریاضی)، "اکتساب" و "تعمیم" به ترتیب در 36 ، 16 و 11 پژوهش مورد سنجش قرار گرفته است که نتایج این پژوهش ها حکایت از اثربخشی مثبت آموزش مبتنی بر طرحواره بر متغیرهای وابسته دارند. روش حل مسئله مبتنی بر طرحواره به واسطه ایجاد و انعطاف در روش های تفکر برای حل مسئله می تواند برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی و همچنین سایر گروه ها مورد استفاده قرار گیرد.

The aim of the current research was to study the nature, characteristics and evidence based effectiveness of schema-based instruction toward specific learning disability. In the same vein a systematic review study method with use of schema-based instruction key words includes: Schema- Based Instruction, and specific learning disability with impairment in mathematics from web the Data, between 1996- 2017 was conducted in accordance with research objectives to executed current study. Among 36 studies carry out, the majority of researches (25 studies) were performed on subjects with a math disorder from 5 to 12 years of age and at grade 1-6. Experimental design studies (with 25 frequency) are the most frequent among different types of studies. in the same vein the inclusive education classroom (with 15 frequency), Exceptional or rehabilitation of learning disabilities centers (with 9 frequency), special class (with 8 frequency) and practice center (with 4 frequency) are the most used training placements, respectively. In procedure of Implementing of schema-based instruction (in regular and individualized classes) is the most commonly used (with 26 frequency). The effectiveness of schema- based word problem solving instruction on the depend variables of math fluency (accuracy and fluent in math problem solving), acquisition and generalization are measured respectively, in 36, 16 and 11 studies. The result studies indicate that the schema- based instruction effectiveness on the dependent variables have been approved.

کلیدواژه ها:

مطالعه مروری نظامند ،آموزش حل مساله کلامی ،"ناتوانی یادگیری ویژه"

specific learning disability ،Schema Based Instruction ،systematic review study


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.