Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آن ها از محیط یادگیری در دانشکده علوم پزشکی آبادان در سال 1397 مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

مقدمه و هدف: ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه در ﻳﻚ ﻣﻮﺳﺴﻪ آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ میﮔﺬارد. ﺳﺮزﻧﺪﮔﻲ و اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ نیز از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در ﻧﻈﺎم آموزشی می‌باشند. این پژوهش با هدف بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری انجام شد . روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بود . جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان بود. حجم نمونه ۲۸۳ نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود. اطلاعات توسط پژوهشگران و با استفاده از پرسشنامه‌های ارزیابی محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی جمع آوری شدند. در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بین سرزندگی تحصیلی و ادراک دانشجویان از محیط یادگیری همبستگی مثبت وجود داشت. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیش بینی کننده سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنان بود. تمامی موء لفه‌های ادراک دانشجویان از محیط یادگیری قادر به پیش بینی سرزندگی دانشجویان بودند. از بین موء لفه‌های ادراک از محیط یادگیری تنها موء لفه ی ادراک از جو آموزشی نقش معنا داری در پیش بینی انگیزش تحصیلی داشت. نتیجه‌گیری: هر چه درک دانشجویان از محیط یادگیری بهتر باشد انگیزه آنان در جهت علاقه مندی به پیشرفت تحصیلی در رشته‌های مختلف آموزشی و پژوهشی بیشتر خواهد بود. بهبود محیط یادگیری نیز سرزندگی تحصیلی دانشجویان را در واکنش به چالش‌ها و موانع پیش رو در محیط‌های آموزشی افزایش می‌دهد.

<strong>Introduction& Purpose</strong><strong>:</strong> The learning environment includes all physical, psychological, emotional, social and cultural factors affecting the learner's development in an educational institution. Academic vitality refers to the positive, constructive, and adaptive response to a variety of challenges and obstacles that are experienced in a continuous and ongoing field of study. Academic motivation is one of the most important determinants of success in the educational system.<br> <strong>Methods</strong>: This research was descriptive-correlational. The sample size was estimated to be 283. The sampling method was simple random. The data were collected by researchers and using the Evaluation of learning environment, educational vitality and academic motivation Questionnaires. Finally, the data were analyzed using SPSS software, Pearson correlation coefficient and regression tests.<br> <strong>Results:</strong> There was a positive correlation between learning vitality and students' perception of learning environment. Students' perceptions of learning environments were predictive of their educational vitality and academic motivation. All of the components of student's perception of the learning environment were able to predict students' vitality. Among the components of perception from the learning environment, only the component of perception of the educational environment had a significant role in predicting academic motivation.<br> <strong>Conclusion:</strong> The better the students' understanding of the learning environment is, the better their motivation to be interested in academic achievement in different educational and research fields. Improving the learning environment also enhances students' academic vitality in responding to the challenges and obstacles ahead in educational environments.<br>

کلیدواژه ها:

دانشجویان ، انگیزش تحصیلی ، سرزندگی تحصیلی ، ادراک از محیط یادگیری

Academic vitality ، Perception of the learning environment ، students ، Academic motivation


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.