Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه وسواس فکری با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

مقدمه و هدف : عوامل متعددی عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، که برخی موجب بهبود عملکرد تحصیلی و برخی دیگر موجب تضعیف عملکرد تحصیلی می‌گردد از این رو این مطالعه به منظور تعیین رابطه بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی مازندران انجام شد . روش کار: این پژوهش به روش توصیقی _تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان پزشکی عمومی تشکیل دادهاند. از میان آن‌ها ۲۸۵ نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده‌ها با پرسشنامه وسواس فکری هوکسما و مارو و فرسودگی تحصیلی برسو انجام شد و داده‌ها به شیوه همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در هر دو گروه دختران و پسران رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. مقدار ضریب همبستگی بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در دختران و پسران به ترتیب (۰/۳۳۵ r= ) (۰/۰۰۰ sig= ) و (۰/۲۵۰ r= ) (۰/۰۱۲ sig= ) به دست آمد , همچنین این مطالعه نشان داد که وسواس فکری (۳/۳۳۹ f= ) و سالهای تحصیل (۳/۶۸۳ f= ) در فرسودگی تحصیلی دانشجویان موثر است اما تاثیر وسواس فکری بر روی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس سال تحصیلی متفاوت نبود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. درواقع چون دانشجویان پزشکی با استرس‌های فراوان، ساعات کار طولانی و سالهای طولانی تحصیل روبرو هستند زمینه برای وسواس فکری و به دنبال آن فرسودگی تحصیلی مهیا می‌شود.

Introduction & Purpose: Several factors affect the academic performance of students, Some of these factors improve academic performance and some others decrease their academic performance. Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between mental rumination (obsessive-compulsive disorder) and academic burnout among Mazandaran medical students.<br> Method: The statistical population of the study consisted of all medical students working in the medical sciences university, among which 285 were selected as simple random sampling method. Data collection was done by Huxma and Muroh rumination questionnaire and Burden Education Burnout Questionnaire (MBI-SS). Data were analyzed using correlation method.<br> Findings: The findings showed that there is a positive and significant relationship between rumination and burnout in both groups of girls and boys. The correlation coefficient between rumination and burnout in girls was 5.35 (p = 0.000) and 0.012 (p = 0.250), respectively. , This study also showed that rumination (F=339.3) and academic years were effective in academic burnout (F=1/376).<br> Conclusion: The results showed that there is a positive and significant relationship between rumination and academic burnout. In recent research, academic burnout has shown the greatest contribution to lower academic performance. Accordingly, it is suggested that medical students should be considered for improving their mental health skills, However, the effect of rumination on students' academic burnout was not different from the acad

کلیدواژه ها:

وسواس فکری ، دانشجویان پزشکی ، فرسودگی حرفه ای

Burnout professional ، Cognitive rumination ، Medical Students


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.