Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسۀ سه روش مختلف آموزش از طریق مشاهده بر اکتساب و یادداری یک مهارت ورزشی مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎14 صفحه - از 31 تا 44 )

چکیده:

هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر و مقایسة سه روش مختلف آموزش مشاهده‌ای بر اکتساب و بادداری مهارت بالانس ژیمناستیک بود. روش تحقیق, نیمه تجربی است. ۵۱ دانشجوی پسر مبتدی با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۴ سال انتخاب. و به روش تصادفی ساده در ۳ گروه: ۹ گروه مشاهدة مدل زنده ۲ گروه مشاهدة مدل انیمیشن و ۳ گروه ترکیبی مشاهدة مدل زنده و انیمیشن قرار گرفتند. علاوه بر مشاهده مدل, آموزش‌های کلامی نیز هم زمان به آزمودنی‌های هر سه گروه ارائه می‌شد. آموزش مختص به هر یک از گروه‌ها به مدت سه هفته و هر هفته سه جلسه انجام شد. بعد از هر جلسه آموزش, همة آزمودنی‌ها به طور یکسان ۱ بار مهارت بالانس را اجرا کردند. بعد از آخرین جلسة تمرینء آزمون اکنساب و ۴۸ ساعت بسد آزمون بادداری به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح a-۰/۰۵ انجام شد. نتایج طرح اندازه‌گیری مکرر نشان داد که هر سه روش آموزشی به طور معنی‌داری سبب بهبود اجرای مهارت در مراحل اکتساب و یادداری می‌شود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه تفاوتی معنی‌دار میان سه گروه در مراحل اکتساب و یادداری نشان داد به‌طوری که آزمودنی‌های گروه سوم (ترکیب مشاهدة مدل زنده و انیمیشن) در آزمون اکتساب و یادداری به طور معنی‌داری بهتر از گروه اول(مشاهدة مدل زنده) و دوم (مشاهدة مدل انیمیشن) عمل کردند. اما بین اجرای آزمودنی‌های گروه‌های اول و دوم تفاوتی معنی‌دار یافت نشد. با توجه به نتایج تحقیق به مربیان و معلمان ورزشی پیشنهاد می‌شود که هنگام آموزش مهارت‌های حرکتی, از ترکیب مشاهدة مدل زنده و انیمیشن استفاده کنند که منجر به یادگیری بهتری برای اجرای مهارت می‌شود.

The aim of this study was survey the influence and the comparison of various three types of observation based teaching on acquisition and retention of gymnastic handstand skill. The research method of the present study is semi-experimental. Novice male students (n= 51, age 18-24) were randomly chosen and divided into three groups: 1) actual model observation group, 2) animated model observation group, 3) combination of actual model observation and animated model group. In addition, verbal instruction simultaneous presented to subjects of each groups. Each group was practiced for 3 weeks and 3session was organized for per week. After each instructs session all the participants equally practiced the handstand skill for ten times. The acquisition test conducted after the last practice session and the retention test conducted 48 hr later. The results of analyze in a significant level was conducted. Results repeated measures design showed that each three instructional methods caused to improve in skill performance at the stages of acquisition and retention. Also, the results of one way ANOVA analysis showed significant difference between three groups in acquisition and retention stages and the third group was better than first and second groups significantly. However, there was no significant difference between performance of first and second groups. Therefore, it suggested that the sports coaches and teachers use from combination of actual model observation and animated model in which led to a better learning during instruction of motor skill.

کلیدواژه ها:

مدل زنده مدل انیمیشن ، یادگیری مشاهده‌ای ، آموزش کلامی

Observational learning ، Actual model ، Animated model ، Verbal Instruction


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.