Skip to main content
فهرست مقالات

رضایت‌مندی دانشجویان دختر کرکوک عراق از خدمات آموزشی کوتاه‌مدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (‎17 صفحه - از 7 تا 23 )

چکیده:

این مطالعه با هدف بررسی رضایت‌مندی دانشجویان دختر از خدمات آموزشی کوتاه‌مدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد.این پژوهش در سال 1398 به صورت مطالعه‌ی توصیفی مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان پرستاری دختر واحد کرکوک عراق بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرشسنامه بر اساس ابزار کیفیت خدمات مشتمل بر سه قسمت مشخصات دموگرافیک، ابعاد کیفیت و رضایت‌مندی از کیفیت خدمات ارائه شده بود. در آنالیز داده‌ها از نرم افزار آماریSpss ، آمارهای توصیفی، تحلیلی مانند آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده گردید.میانگین امتیازات دانشجویان از کیفیت کلی خدمات آموزشی 1.31 بود. بر حسب ضریب همبستگی پیرسون، بین ابعاد کیفیت خدمات و رضایت‌مندی دانشجویان با یکدیگر در سطح (p<0/05 ) رگرسیون مرکب، بین ابعاد خدمات آموزشی با کیفیت خدمات آموزشی ارتباط آماری معنیداری نشان داد (p<0/05)جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، نظارت و ارزیابی بیشتر، انجام دوره های آموزشی طولانی مدت، تقویت طرح اجرای تکریم ارباب رجوع و تشویق شایسته اساتید و مربیان، موثر میباشد. تناسب برنامه های آموزشی و امکانات موجود، استفاده از مربیان و اساتید کارآمد و با روابط اجتماعی بالا، برخورد خوب با دانشجو و یکسان بودن شیوه ارزشیابی مثمر ثمر بوده و میتوان در سایر حیطه های آموزشی و در سایر دانشگاه ها نیز استفاده نمود.

Students' viewpoints and satisfaction are important and necessary in assessing the quality of educational services provided in universities. The aim of this study was to investigate the satisfaction of female students from short-term educational services and its relationship with the quality of education in Islamic Azad University of Tabriz. This descriptive cross-sectional study was conducted in 2019. The research population included female nursing students in the Kirkuk University in Iraq. Data collection tool was a questionnaire based on the service quality tools. It consisted of three parts: demographic characteristics, educational service quality dimensions, and service quality satisfaction. Spss statistical software was used for data analysis, descriptive, inferential and analytical statistics such as one-way analysis of variance, Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression analysis. Average students' satisfaction scores about general quality of educational services was 1.31. According to Pearson's correlation coefficient, there was a direct correlation and statistically significant relationship between dimensions of service quality and student's satisfaction (p <0.05). Composite regression analysis, showed a significant statistical relationship between dimensions of educational services and the quality of educational services, (p <0.05). To improve the quality of educational services, better monitoring and evaluation, long-term training courses, strengthen client honor implementation plan, expert teachers and educators are effective. Coordination between educational programs and facilities, using efficient instructors and professors with high social term, good dealing with students and using the same evaluation methods, are fruitful and can be used in other educational areas at other universities.

کلیدواژه ها:

کیفیت آموزش ، رضایت‌مندی ، خدمات آموزشی

Satisfaction ، Quality of education ، educational services


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.