Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط بین الگوی امواج مغزی و مهارت ریاضی: مطالعه مبتنی بر پتانسیل وابسته به رویداد

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (‎10 صفحه - از 69 تا 78 )

چکیده:

مقدمه: علوم اعصاب شناختی در حال حاضر چندین شاخص و ابزار برای استفاده در حوزه آموزش ایجاد کرده ‌است که منجر به کشف نشان‌گرهای عصبی برای ارزیابی و بررسی روند یادگیری و تفاوت‌‌های فردی شده ‌است. هدف این پژوهش بررسی تفاوت‌‌های فردی در مهارت‌‌های ریاضی در سطح سایکوفیزیک و پتانسیل‌‌های وابسته به رویداد بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، سی و هشت شرکت‌‌‌کننده راست دست از دانشجویان رشته‌‌های مهندسی و غیر مهندسی در دو گروه با مهارت ریاضی بالا و پایین جای‌گذاری شدند. سپس در حین انجام تکالیف رایانه‌‌ای محاسبات عددی سیگنال الکتروانسفالوگرام آنها ثبت شد. نمرات دقت و زمان واکنش و دامنه مولفه منفی در پنجره زمانی 400-200 میلی‌‌ثانیه مورد بررسی قرار گرفت. داده‌‌ها با روش تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند. یافته‌‌ها: گروه مهارت پایین در دقت و زمان واکنش نسبت به گروه دیگر به ‌طور معنادار عملکرد پایین‌‌تری نشان داد (001/0P). مولفه پتانسیل‌ وابسته به رویداد مورد مطالعه در منطقه آهیانه‌‌ای به ‌طور معناداری در گروه مهارت بالا، دامنه بزرگتری داشت، در حالی که دامنه این مولفه در گروه مهارت پایین، در منطقه پیشانی و پیش‌‌پیشانی بیشتر بود. همچنین، بین دامنه نواحی قدامی و خلفی در گروه مهارت پایین، اختلاف معناداری وجود داشت در حالی که چنین اختلافی در گروه مهارت بالا مشاهده نشد. نتیجه‌‌گیری: به طور کلی افراد با مهارت ریاضی متفاوت فعالیت مغز متفاوتی نشان دادند و مولفه منفی در پنجره زمانی 400-200 میلی ثانیه برای تغییرات فردی در عملکرد ریاضی متفاوت بود.

Introduction: Cognitive neuroscience has developed several indicators and tools for use in education. It has also led to the discovery of neuro-markers to assess learning and individual differences. The present study aimed to investigate individual differences in mathematical skills using event-related potentials. Methods: Thirty-eight right-handed participants were assigned into two groups of high and low math skills. After that, their electroencephalograms were recorded during the completion of a number verification task. The accuracy scores, reaction times, and peak amplitude of the negativity in the 200-400 ms time window were analyzed. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: The results showed that the high skill group performs better in the accuracy and reaction time than the low skill group (P. Conclusion: In general, students with different math skills demonstrated different brain activity and the negative component in the time window of the 200-400 ms was different for individual differences in math performance.

کلیدواژه ها:

پتانسیل وابسته به رویداد ، محاسبات عددی ، حساب ذهنی ، مهارت ریاضی ، تفاوت­‌های فردی

Math skill ، ERP ، mental arithmetic ، Mismatch negativity


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.