Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه مشکلات هیجانی - رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (‎13 صفحه - از 170 تا 182 )

چکیده:

زمینه و هدف: توانایی خواندن و ریاضی در زندگی دانش‌آموزان نقشی محوری دارد و غفلت از آن می‌تواند با مشکلات هیجانی-رفتاری همراه شود. با توجه به فراوانی مشکلات سازشی در دانش‌آموزان با انواع اختلال‌ های یادگیری خاص، پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات هیجانی- رفتاری و پرخاشگری در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش ‌آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری (ریاضی و خواندن) شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند. دانش‌آموزان دو گروه مبتلا به اختلال نارساخوانی (14 نفر) و حساب‌نارسایی (16 نفر) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و دانش‌آموزان گروه غیرمبتلا (28 نفر) به‌ روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی‌(شهیم، 1385) و مقیاس درجه‌بندی والدین کانرز- فرم والدین (1996) بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد که بین مشکلات هیجانی- رفتاری در گروه‌های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد (0/01>P،43/72F=). همچنین نتایج نشان داد که از نظر پرخاشگری، تفاوت در گروه‌های سه‌گانه معنادار است (0/01>P،10/88F=). با توجه به نتایج آزمون تعقیبی گیمز- هاول، این تفاوت به نفع گروه غیرمبتلا بود؛ اما تفاوتی از نظر سطوح پرخاشگری و مشکلات هیجانی-رفتاری بین دو گروه دانش‌آموزان با اختلال نارساخوانی و حساب‌نارسایی مشاهده نشد (0/05P>). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ‌های این پژوهش، دانش ‌آموزان با اختلالات یادگیری خاص مشکلاتی در رفتار هنجاری، تکانشگری، مهارت ‌های بین‌فردی، و ارتباطی دارند و ممکن است به دلیل همین مشکلات، عملکرد تحصیلی پایینی را تجربه کنند. علاوه ‌بر این چون دانش ‌آموزان با اختلالات یادگیری به طور مداوم شکست را تجربه می‌ کنند، در نتیجه در برابر مشکلات هیجانی- رفتاری، آسیب ‌پذیرتر بوده و مشکلات بیشتری را تجربه می‌ کنند.

Background and Purpose: Reading and mathematics abilities play a significant role in the life of students and can be associated with emotional-behavioral problems. Due to the frequency of adaptive problems in students with specific learning disorders, the present study was conducted to compare the emotional-behavioral problems and aggression in students with and without specific learning disabilities (SLD). Method: This research was a descriptive cross-sectional study. The study population included all the primary school students with and without (reading and math) learning disability in Rasht city in the academic year 2018-2019. Two groups of students with dyslexia (14 students) and dyscalculia (16 students) were selected by convenience sampling and a group of students without learning disability (28 students) was selected by purposive sampling. Aggression Questionnaire for Primary School Students (Shahim, 2006) and Connerschr('39') Parent Rating Scale (1996) were used to gather the data. Results: One-way analysis of variance showed that there was a significant difference between the groups in terms of emotional-behavioral problems (F= 43.72, P0.05). Conclusion: Results indicate that students with SLD have conduct problems, impulsivity, interpersonal and communication problems and because of these problems, they may experience educational deficiencies. In addition, whereas these students experience continuous failures, they are more susceptible to emotional-behavioral problems.

کلیدواژه ها:

پرخاشگری ، اختلال یادگیری خاص ، مشکلات هیجانی - رفتاری

Aggression ، specific learning disability ، emotional-behavioral problems


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.