Skip to main content
فهرست مقالات

مهدکودک بستر تعامل کودکان (مطالعه موردی بر تلفیق کودکان مبتلا به اختلالات جسمی- حرکتی و عادی)

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎14 صفحه - از 65 تا 78 )

چکیده:

بی شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران خردسالی و اوایل کودکی است. در این دوران کودکان مفاهیم پایه و برخی از هنجارها و باورهای اجتماعی را می¬آموزند. به همین جهت بهره¬مندی از آموزش و پرورش مناسب مطابق با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی برای تمامی کودکان در سطوح مختلف توانایی ضروری است و حق طبیعی تمامی کودکان بهره¬مندی از موقعیت¬های ایمن با کمترین محدودیت می¬باشد؛ محیط¬های که صرفا به دلیل عدم توانایی کودکان در زمینه¬¬ای خاص سبب محرومیت آنها از حضور در کنار سایر همسالان نگردد و از به حاشیه رانده شدن این کودکان جلوگیری نماید. در این راستا مقاله حاضر با هدف ایجاد محیط تلفیقی – پرورشی برای کودکان در دوران پیش از دبستان با مطالعه موردی تلفیق کودکان مبتلا به اختلالات جسمی- حرکتی و عادی شکل گرفت و به شناخت و بررسی ویژگی-های کالبدی محیط تلفیقی - پرورشی به منظور استفاده فعال کودکان مورد بحث، پرداخته است. در این راستا روش توصیفی- تبیینی (از نوع پیمایشی) از طریق مصاحبه نیمه¬ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخت مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش در سطح نظری و میدانی مشخص ساخت، مهدکودک¬ تلفیقی مناسب ترین محیط برای شکل¬گیری محیط تلفیقی - پرورشی بوده و نتایج پژوهش مبین آن است که سه کارکرد اصلی محیط مذبور ارتقای سطح سلامت، ا سطح تعاملات و سطح دانش و مهارت¬های کودکان می¬باشد. به طور کلی مهمترین ویژگی محیط کالبدی مهدتلفیقی، تناسب محیط کالبدی با نیازها، خواسته¬ها و توانایی کلیه کودکان استفاده کننده می¬باشد.

Undoubtedly one of the most important and most influential periods in one’s life is the childhood period. Given that children during this period of their lives are confronted with the essential concepts and some of the distresses and social beliefs that are influential in the development of their habits, characters, and skill sets. As a result, the benefits of appropriate education conforming to social and cultural norms for all children at different levels of abilities seem to be necessary, which is the natural right of all children benefiting from real, natural, and safe situations in the least restrictive environment; environments which simply because of the inability of children in certain fields would not be depriving their presence amongst their peers, while preventing marginalization of these children. Accordingly, (Objectives) the present study is formed with the aim of creating an integrated - educational environment during the pre-school years and with the case study on the integration of children with normal or physical movement impairments.(Method) To achieve these aims, the descriptive-explanatory analytical survey method was used. (Results) the results of studies as in specified theoretical and field levels show the most appropriate environment for the formation of integrated pre-schooling environment is the integrated-educational environment where the three main functions are identified as; health promotion, interaction levels elevation, and promotion of knowledge and skill set levels of children. Also at a macro level look, the most important factor in an integrated care environment is the appropriateness of environment with the needs, desires, and abilities of all children. (Conclusion)Thus the results of the present study at the macro level indicate formulation of appropriate policies and strategies on an average scale in developing plans and strategies for implementation, and at the micro level helping to develop an integrated - educational environment for the purposes of benefiting children afflicted with physical-motor and normal disorders, and ultimately creating an appropriate platform for children to interact and integrate with each other, a platform to promote the culture of integration and the principles of normalization in the country.

کلیدواژه ها:

مهدکودک تلفیقی ، اصل عادی سازی ، کودکان مبتلا به اختلالات جسمی- حرکتی و عادی ، آموزش فراگیر

Inclusive education ، Integrated preschool ، the normalization Movement ، with movement disorders and normal children


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.