تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوانذهنی بر اساس الگوی ویلیام رومی
نویسنده: تازیکی، طیبه؛ قاسم زاده، سوگند؛
نویسنده مسئول: مرادی، آسیه؛
کودکان استثنایی پاییز 1399 - شماره 77 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 89 تا 98 )
تحلیل محتوا ازجمله روشهای ضروری، برای برنامهریزان درسی جهت شناخت پارهای از مشکلات تحصیلی و یادگیری دانشآموزان، رفع نواقص و کاستیها و گنجاندن اصولی مفاهیم برنامه درسی است.هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوانذهنی بود. از جامعه فوق 50% از متن، تصاویر و پرسشهای هر کتاب، بهعنوان نمونه، بهترتیب برای تحلیل محتوای متن، تصاویر و پرسشها، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و برای تعیین میزان درگیری دانشآموز با محتوا از الگوی ویلیام رومی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میزان درگیری دانشآموز با متن، در پایه چهارم، پنجم و ششم بهترتیب (0، 0 و 005/0)؛ میزان درگیری دانشآموز با تصویر بهترتیب (45/1، 17/0 و 5/0)؛ و میزان درگیری دانشآموز با پرسشها بهترتیب (49/0، 58/0و 1/1) بود. درمجموع میتوان نتیجه گرفت که کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوانذهنی از لحاظ متن جزء کتابهای غیرفعال و از لحاظ پرسشها جزء کتابهای فعال محسوب میشوند. از لحاظ تصاویر کتابهای پایه چهارم و پنجم غیرفعال و کتاب پایه ششم فعال است.
کلیدواژه ها:- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)
برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.
لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.
You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.