Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی بر اساس الگوی ویلیام رومی

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎10 صفحه - از 89 تا 98 )

چکیده:

تحلیل محتوا ازجمله روش‌های ضروری، برای برنامه‌ریزان درسی جهت شناخت پاره‌ای از مشکلات تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان، رفع نواقص و کاستی‌ها و گنجاندن اصولی مفاهیم برنامه درسی است.هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی بود. از جامعه فوق 50% از متن، تصاویر و پرسش‌های هر کتاب، به‌عنوان نمونه، به‌ترتیب برای تحلیل محتوای متن، تصاویر و پرسش‌ها، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و برای تعیین میزان درگیری دانش‌آموز با محتوا از الگوی ویلیام رومی استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که میزان درگیری دانش‌آموز با متن، در پایه چهارم، پنجم و ششم به‌ترتیب (0، 0 و 005/0)؛ میزان درگیری دانش‌آموز با تصویر به‌ترتیب (45/1، 17/0 و 5/0)؛ و میزان درگیری دانش‌آموز با پرسش‌ها به‌ترتیب (49/0، 58/0و 1/1) بود. درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از لحاظ متن جزء کتاب‌های غیرفعال و از لحاظ پرسش‌ها جزء کتاب‌های فعال محسوب می‌شوند. از لحاظ تصاویر کتاب‌های پایه چهارم و پنجم غیرفعال و کتاب پایه ششم فعال است.

Content analysis is one of the essential methods for curriculum designers to understand some of the educational problems and learnerschr('39') learning, eliminating shortcomings and deficiencies, and incorporating the principles of curriculum concepts. The aim of this study was to analyze the textbooks of primary school pupils Persian period was mentally retarded. The statistical population consisted of the content of the Persian books of the 4th, 5th and 6th grade elementary students of mental retardation, From the above society, 50% of the text, images and questions of each book, for example, were selected for analyzing the content of the text, images and questions by simple random sampling method. To determine the level of student involvement with the content of the pattern was used by William Rummy’s Technique. Research findings indicate that the level of student engagement with the text, at the fourth grade, fifth and sixth, respectively (0, 0, 005/0); the student conflict with the image sequence (45/1, 17/0 and 5/0); and the involvement of students with questions, respectively (49/0, 58/0 and 1/1), respectively. Overall it can be concluded that primary school students mentally retarded school Farsi books in text books passive component and the questions are active among the books. In terms of picture books disable fourth and fifth grade and sixth grade book active.

کلیدواژه ها:

الگوی ویلیام رومی ، کم‌توان‌ذهنی ، تحلیل محتوا ، کتاب فارسی

Content analysis ، William Rummy’s Technique ، Books Persian ، Intelllectual Disability (ID)


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.