Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعۀ تطبیقی اندیشه‌های ویگوتسکی و برونر در باب فرایندهای یاددهی ‌‌–یادگیری

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎30 صفحه - از 53 تا 82 )

چکیده:

آشنایی با نظریه‌های یادگیری کمک می‌کند تا شناخت بهتر و بیشتری از نحوۀ یادگیری، تفکر و ارتباط کودکان با دیگران و محیط پیرامون به‌دست‌آید و معلمان افق‌های جدیدی را در مقابل خود بگشایند و زمینه‌های توسعۀ کیفی حرفه‌ای خود را فراهم‌آورند. با بررسی نظریه‌های یادگیری که رشد اجتماعی را از زاویه‌های مختلف موردبررسی قرار داده‌اند، می‌توان به تصویر روشن‌تر و بهتری از موضوع دست‌یافت. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی وجوه تشابه و تفاوت میان ویگوتسکی و برونر ازلحاظ یادگیری است. برای این منظور، مبانی نظری، مفاهیم مرتبط و نوع آموزش موردنظر آن‌ها به شیوۀ تحلیل تفسیری موردبررسی قرارگرفته و سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها به‌ویژه در الگوهای آموزشی معرفی شده‌است. بازشناسی وجوه زیربنایی و تبیین برخی مفاهیم مرتبط، حاکی از آن بود که هردو دیدگاه با تأکید بر ماهیت فعال انسان در ساخت واقعیت اجتماعی خود، کنش او را در بستر دیالکتیک اجتماعی؛ تأثیر زبان و فرهنگ را در رشد شناختی، تعامل بین بزرگ‌سالان و کودکان در موقعیت‌های حل مسئله واستفاده از مفهوم تکیه‌گاه‌سازی ویگوتسکی، باهم مشابه‌اند و در حیطه‌های الگوهای آموزشــی، نقش تفکـر وزبان،مراحل رشد شناختی باهم متفاوت‌اند. درمجموع می‌توان چنین نتیجه گرفت که انسان به لحاظ اجتماعی بودن تواند در سایه تعامل بهینه و مؤثر با دیگران و استفاده بهینه از ابزار زبانی و توجه به مقوله فرهنگ‌سازی بهتر بیاموزد و تر بیاموزاند  استفاده از تکنیک حل مسئله در این مسیر راهگشاست.

The aim of the present study was to investigate the role of architectural characteristics of environment and attachment to educational place in social adjustment of Ardabil’s public school students in the academic year of 1395-1396. The research method was descriptive-correlation and its sample implicates 285 secondary school students in Ardebil (147 males, 138 females) who were selected using stratified random sampling method. They responded to Bell's social adjustment questionnaire (1961), attachment to Safarinia (2011) and researcher-made questionnaire of architectural characteristics of environment. Data were analyzed utilizing Pearson correlation coefficient and multiple regressions. The results showed that there was a positive meaningful correlation between the attachment components to the location and the architectural characteristics of environment with students' compatibility (p <0.01). The results of stepwise regression show that environmental attractions, Behavioral-emotional attachment and psychological security, respectively, played the most influential role in predicting social adjustment of students, as they explained 16% of the social adjustment variance of students. Therefore, it is concluded that however the social compatibility of students is being payed much more attention, student’s social adjustment will increase as well.

کلیدواژه ها:

یادگیری ، ویگوتسکی ، برونر

environment psychology ، attachment to the place ، Social adjustment ، Architecture


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.