Skip to main content
فهرست مقالات

اثر‌بخشی آموزش کاهش آسیب و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎34 صفحه - از 131 تا 164 )

چکیده:

هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش آسیب‌های ناشی از روابط با جنس مخالف و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمال‌کاری ‌تحصیلی در دختران دانش‌آموز آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف بوده‌ است. طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با دو گروه آزمایش، یک گروه کنترل و در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دوماهه انجام‌شده‌است. از میان 60 دختر آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف در پائیز 1397، 36 دختر به‌صورت هدفمند بر مبنای ملاک‌های ورود انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه مساوی 12 نفری قرارداده‌شدند و از ابزار پژوهش مقیاس اهمال‌کاری ‌تحصیلی سولومون و راث‌بلوم (1984) استفاده‌شد. گروه مداخله ماتریکس و گروه مداخله آموزشی کاهش ‌آسیب، هر یک 10 جلسه درمانی دریافت نمودند و گروه‌ کنترل درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند‌متغیری و آزمون تعقیبی نشان داد بین میزان‌ آمادگی ‌برای‌ امتحانات (68/9=F، 001/0=P) و آمادگی برای انجام‌تکالیف (47/15=F، 001/0=P) در مرحله پس‌آزمون بین گروه آموزش ‌کاهش آسیب و مداخله ماتریکس با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین در خرده مقیاس تکالیف پایان‌ترم (83/7=F، 002/0=P) مداخله ‌ماتریکس نسبت به برنامه آموزشیکاهش آسیب و گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون نیز دارای تفاوت معنی‌دار بود. در مرحله پیگیری مداخله ماتریکس فقط باعث کاهش معنی‌دار در حیطه آمادگی برای تکالیف (82/4=F، 015/0=P) نسبت به گروه کنترل ‌شد (05/0>p).

The aim of this research was to determine the effectiveness of harm reduction training and matrix intervention program on academic procrastination among harmed female students due to the relationship with opposite sex. The research design was semi-experimental with two experimental and a control group in three stages of pre-test, post-test and two month follows up. Among 60 female students who harmed from relationship with opposite sex, 36 girls were selected on the basis of entry criteria, and then randomly assigned to three equal groups of 12 people. The research instrument was Solomon and Rothblum's (1984) academic procrastination scale. The matrix intervention group and harm reduction training group received 10 sessions of treatment. Results of multivariate analysis of covariance and post hoc test revealed that there was a significant difference between the harm reduction training group and matrix intervention with the control group in sub-scale of "the readiness for exams" (F=9.68, P=0.001) and "readiness for assignments" (F=15.47, P=0.001) in post-test. Also in sub-scale of "final assignments" (F=7.83, P=0.002), the matrix intervention group had a significant difference with harm reduction training group and the control group in post-test. In the follow-up stage, only there was a significant difference between the matrix intervention and control group in sub-scale of "readiness for assignments"(F=4.82, P=0.015). According to the findings, it is suggested to use the matrix intervention program and then the harm reduction training program to reduce the academic procrastination of female students who harmed from relationship with opposite sex.

کلیدواژه ها:

آموزش ، جنس مخالف ، کاهش آسیب ، دانش آموزان دختر ، اهمال‌کاری ، مداخله ماتریکس

matrix intervention ، training ، Harm Reduction ، procrastination ، opposite sex


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.