Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدرسه مطالعه موردی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎28 صفحه - از 125 تا 152 )

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدارس ابتدایی شهر اسلامشهر به روش آمیخته اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را معلمان ابتدایی شهر اسلامشهر در سال تحصیلی 98-97  تشکیل دادند که در مرحله کیفی تعداد 11 نفر از طریق نمونه‌گیری هدفمند و در مرحله کمی تعداد 298 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدون‌ساختار بود که از روش سه‌بعدی ‌نگری و بازخورد مشارکت‌کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 82/0 بدست آمد. به‌منظور تحلیل یافته‌های به دست آمده از مصاحبه کیفی، از روش تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز  و برای تحلیل داده‌های کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS  استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که عواملسازمانی شامل‌(ایجاد بحث اخلاقی در کلاس، فرهنگ‌سازمانی مدرسه، جو سازمانی مدرسه، نمایش قواعد احترام در کلاس، برنامه آموزش مهارت اجتماعی) و عوامل خانواده (‌آموزش والدین، فرهنگ خانواده، شخصیت دانش‌آموز) جزء عواملی هستند که بر تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدارس تأثیر می‌گذارند.یافته‌های دیگر پژوهش نیز نشان داد که از بین این عوامل بر اساس بارهای عاملی استاندارد شده و با سطح معنی‌داری 05/0 بیشترین عامل تأثیرگذار بر تحمل افکار دیگران‌، ایجاد بحث اخلاقی در کلاس با بار عاملی 752/0 و کمترین عامل تأثیرگذار نوع شخصیت دانش‌آموز با بار عاملی 918/0 می‌باشد.  مبتنی بر یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدرسه نیازمند توجه به تربیت خانوادگی و عوامل سازمانی موجود در مدارس می‌باشد.

This study focused on identify and analyze the factors which affect tolerance, ethics, complaisance, and respect for others' ideas for the school year 2018-2019 in the case of Islamshahr primary schools' environment. The statistical population of this study consisted of elementary teachers in Islamshahr. In the qualitative phase, 11 individuals were selected through a purposeful sampling and 298 random individuals were selected for the quantitative phase. A questionnaire-based collected data represented a Cronbach's alpha coefficient of 0.82 within the qualitative phase. To analyze the findings of the qualitative interviews, the inductive content analysis method based on open coding was used. To analyze quantitative data, the structural equation model with PLS software was implemented. An unstructured interview using the three-dimensional approach and participant feedback to validating was accomplished for the qualitative phase. The research findings revealed that organizational factors included (ethical discussion in the class, schools' culture, schools' atmosphere, respectful behavior in the class, and social skills training programs) and family factors (education level of parents, family culture, student characteristics) influence tolerance, ethics, and respect for others' ideas in the school environment. Moreover, based on standardized factor loadings with the statistical significant of 0.05, this research declared that creating ethical discussion in class 0.752-factor loading is the most influential of tolerance for the other thoughts and the least effective factor 0.918-factor loading is students' characteristics. Keywords: Education, Respect, Ethics and complaisance, Islamshahr

کلیدواژه ها:

احترام ، آموزش پرورش ، اخلاق و ادب ، شهر اسلامشهر

complaisance ، education ، ethics ، respect ، Islamshahr


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.