Skip to main content
فهرست مقالات

اثر نوع دستورالعمل توجه، بازخورد و خودمختاری بر یادگیری حرکتی کودکان

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎14 صفحه - از 365 تا 378 )

چکیده:

استفاده از دستورالعمل‌های توجه، از متغیرهای مهم در روند یادگیری مهارت حرکتی است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر نوع دستورالعمل‌های توجه، بازخورد و خودمختاری در یادگیری حرکتی کودکان بود. بدین‌منظور از 36 کودک (میانگین سنی 45/ 0 ± 05/ 7 سال) خواسته شد که با دست غالب خود، تکلیف بولینگ را انجام دهند. آنها به 3 گروه (توجه بیرونی، توجه درونی و کنترل) تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان در مرحلة اکتساب، براساس بازخورد و شرایط انتخاب (خودمختاری)، تکلیف خود را در 4 حالت به شکل موازنة متقابل انجام دادند. 24 ساعت بعد از مرحلة اکتساب در هریک از حالات (1. بدون دریافت بازخورد و بدون داشتن شرایط خودمختاری، 2. دادن بازخورد، 3. داشتن خودمختاری، 4. دادن بازخورد و داشتن خودمختاری)، آزمون یادداری انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های واریانس و کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج آزمون‌ها نشان داد نوع تمرکز توجه بدون دادن بازخورد و خودمختاری از دقت بیشتری در بولینگ برخوردار بود، به‌طوری‌که گروه توجه بیرونی در حالت بدون داشتن شرایط خودمختاری نتایج بهتری را کسب کردند. همچنین گروه توجه بیرونی در حالت خودمختاری، یادگیری بهتری نسبت به سایر شرایط داشتند. مطالعة حاضر، تاثیر مفید نوع دستورالعمل توجه، بازخورد و خودمختاری در یادگیری حرکتی کودکان را نشان نداد.

The use of attention instructions type is one of the most important variables in the process of motor skill learning. The aim of this study was to examine the combined effects of attention instruction type feedback, and autonomy on children's motor learning. For this purpose thirty-six children (M±SD 7.05 ± 0.45 years) were asked to perform a bowling task with their dominant hand. They divided into 3 groups (external focus, the internal focus of attention, and control). Participants in the acquisition phase practiced tasks in a counterbalanced order based on feedback and choice (Autonomy) conditions and after 24 hours they take part in retention test without feedback and instructional attention and autonomy .The acquisition phase in each condition(1-without feedback and autonomy,2-with feedback,3- with autonomy,4-with feedback, and autonomy). The data were analyzed by ANOVA and ANCOVA. The results of the retention phase showed that the type of attention focus without feedback and autonomy had a greater bowling accuracy and the external focus of attention with autonomy was better than other conditions. The present study did not show the beneficial effects of attention instruction type feedback, and autonomy on children's motor learning.The results showed that motor learning in children was different from adults.Based on our results in children external attention focus and feedback with autonomy have not similar effects with adult motor learning.

کلیدواژه ها:

بازخورد ، خودمختاری ، دستورالعمل توجه

Autonomy ، Attention instruction ، Feedback


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.