Skip to main content
فهرست مقالات

اثر بخشی آموزش مهارت های حرفه ای بر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان وجوانان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

هدف: پژوهش حاضر بهپا هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های حرفه ای بر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان و جوانان دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد. روش : طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 30 نفر از مددجویان دارای ناتوانی هوشی تحولی در مرکز روان پویش شهر مشهد بود. 15 نفر از شرکت کنندگان که در گروه آزمایشی گماشته شدند به مدت سه ماه آموزش مهارت حرفه ای را دریافت کردند و 15 نفر دیگر که در گروه کنترل گمارش شدند هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها توسط مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990، SSRS) و مقیاس رفتار سازشی واینلند (1980، VABS) قبل و بعد از اجرای مداخله جمع آوری شد و سپس با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در پس آزمون، آزمودنی های گروه آزمایش که تحت آموزش مهارت های حرفه ای قرار گرفته بودند به طور معناداری سطح بالاتری از مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی را در مقایسه با آزمودنی های گروه کنترل نشان دادند. یافته های پژوهش مؤید این است که آموزش مهارت های حرفه ای باعث افزایش مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان و جوانان دارای ناتوانی هوشی تحولی می شود.

Purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of professional skills training on social skills and adaptive behavior of male adolescents and youth with an Intellectual and Developmental Disability (IDD). Method: The research method was a quasi-experimental and pretest-posttest with a control group design. The sample consisted of 30 patients with an intellectual and developmental disability referred to the Ravanpooyesh center of Mashhad. Fifteen participants who were assigned in the experimental group received professional skills training for three month and fifteen participants who were assigned in control group did not receive any intervention. Data were collected using Social Skills Improvement System (SSIS) rating scales (Gresham & Elliott, 1990) and Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS; 1980) before and after the intervention. Data were then analyzed using MANCOVA. Findings: The results showed that in the post test, participants who received professional skills training significantly showed higher social skills scores and adaptive behavior, compared to participants in the control group. Based on the findings of the present study, it is concluded that professional skills training can improve social skills and adaptive behaviors of adolescents and youth with an intellectual and developmental disability.

کلیدواژه ها:

مهارت های اجتماعی ، رفتار سازشی ، ناتوانی هوشی تحولی ، آموزش مهارت های حرفه ای

Professional Skills Training ، Intellectual and Developmental Disability ، social skills ، Adaptive behavior


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.