Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش میانجی بهسازی مدرسه در رابطه بین مشارکت اولیا با کیفیت آموزشی

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی از طریق بهسازی مدارس ابتدایی دخترانه شهر زاهدان بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه اولیا دانش آموزان مدارس ابتدایی با تعداد 500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 217 نفر محاسبه گردید. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های مشارکت اولیا افضل خانی و عبدی (1389)، پرسشنامه کیفیت آموزشی سروکوال پارسورامان (2004) و پرسشنامه محقق ساخته شیرازی (1393)، بهسازی مدارس استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 73/0 و 94/0 برآورد گردید. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8. 8 صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که مشارکت اولیا بر بهسازی مدرسه، مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی و بهسازی مدرسه بر کیفیت آموزشی اثر مستقیم دارد و همچنین مشارکت اولیا از طریق بهسازی به‌صورت غیر مستقیم بر کیفیت آموزشی مدارس اثر گذار است.

The purpose of the present study was to investigate the effect of parent participation on school improvement and educational quality of primary schools in the district council of Zahedan. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study is all parents of primary school students in District 2 Board (Full-time Schools) with 500 students. According to Morgan's table, 217 people were selected by simple random sampling method. The instrument was a questionnaire for participation of Olia Afzal Khani and Abdi (2010), a quality of education questionnaire based on Sarvakal Parsouraman (2004) and a researcher-made questionnaire on improving schools and reliability of /84, 0/73 and 94/0 . Also, the validity of the questionnaire was analyzed by Liserl software. Findings showed that parent participation has a direct effect on school improvement, parent participation on educational quality and school improvement. Parental involvement indirectly affects the quality of education through school improvement

کلیدواژه ها:

کیفیت آموزشی ، مشارکت اولیا ، بهسازی مدرسه

school improvement ، Parent Participation ، Educational Quality


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.