Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎12 صفحه - از 76 تا 87 )

چکیده:

هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش ‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ایلام بود. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیش ‌آزمون و پس ‌آزمون با گروه کنترل بود.  جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌‌آموزان دختر دبیرستانی مقطع متوسطه شهر ایلام در سال 97-1396 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 30 نفر انتخاب، و به صورت  تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند که هر گروه را 15 نفر تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس خودکارآمدی شرر (GSES) و مقیاس سازگاری تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و با شاخص‌های توصیفی و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت معنی‌ داری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در خودکارآمدی (001/0>p , 53/191=F) و سازگاری تحصیلی (002/0>p , 12/21=F) وجود داشت. در واقع، مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری باعث افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش‌‌آموزان می‌شود. می‌توانگفتکهدربرنامهمدیریتاسترس، مهارت‌هایآرمیدگی، ابرازگری و... آموزش داده می‌شود که باعث افزایش احساس کنترل، خودکارآمدی و سازگاری و حمایت اجتماعی می‌شود.

The present study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management on self-efficacy beliefs and academic adjustment of female high school students in Ilam.The research method was experimental and pre-test and post-test with control group. The study population included high school female students in Ilam in 2017-2018 who were selected by random multi-stage cluster method, 30 subjects were randomly assigned to the experimental and control group (15 subjects in each group). The instruments used were Scherer Self-Efficacy Scale (GSES) and Academic Adjustment Scale. Data were analyzed using SPSS-20 software with Multivariate Analysis of covariance.Findings showed a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups in self-efficacy (p Hence, cognitive-behavioral stress management increased students' self-efficacy and academic adjustment. It can be concluded that in stress management program, relaxation skills, expression, etc. are trained, which increases the feeling of control, self-efficacy, adaptation and social support.

کلیدواژه ها:

دانش‌آموزان ، خودکارآمدی ، سازگاری تحصیلی ، مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری

Stress Management with Cognitive Behavioral ، Style Self-efficacy ، students ، academic adjustment


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.