Skip to main content
فهرست مقالات

بهبود تعادل ایستا از طریق تمرینات واقعیت مجازی در کودکان فلج مغزی مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎18 صفحه - از 397 تا 414 )

چکیده:

ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺠﺎزی ﺑﺮ ﺗﻌﺎدل اﯾﺴﺘﺎی ﮐﻮدﮐﺎن ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی ﺑﻮد. در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﻧﯿﻤﻪﺗﺠﺮﺑﯽ، 20 دﺧﺘﺮ ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی ﻫﻤﯽﭘﻼژی در داﻣﻨﮥ ﺳﻨﯽ 7-12 ﺳﺎل ﺑﻪﺻﻮرت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و در دو ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﮐﻨﺘﺮل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. آزﻣﻮن ﺷﺎرﭘﻨﺪ روﻣﺒﺮگ ﺑﺮای اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﻧﻤﺮات ﺗﻌﺎدل اﯾﺴﺘﺎ ﺑﻪﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺪت 4 ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت در ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺠﺎزی ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ. ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﻣﺎﻧﯽ ﻣﻌﻤﻮل ﺧﻮد را اداﻣﻪ دادﻧﺪ. آزﻣﻮنﻫﺎی ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی(MANCOVA) و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﺗﮏﻣﺘﻐﯿﺮی(ANCOVA)در ﺳﻄﺢ 0/05 > P اﺟﺮا ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار (0/001=P) ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺣﺪاﻗﻞ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻌﺎدﻟﯽ (ﭼﺸﻢ ﺑﺎز/ ﭼﺸﻢ ﺑﺴﺘﻪ) ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺮات ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺗﻌﺎدل اﯾﺴﺘﺎ در ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﯽ، ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺠﺎزی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از Xbox ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻌﺎدل اﯾﺴﺘﺎی آﻧﻬﺎ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪه ﺑﻮد. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮاﻫﺪی را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورد ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻌﺎدل اﯾﺴﺘﺎ در ﮐﻮدﮐﺎن ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی ﻗﺎﺑﻞ اﺻﻼح اﺳﺖ و آﻧﻬﺎ ﺑﻪ دورهﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺠﺎزی ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺠﺎزی دارای ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺑﺮای ﺗﺮاﭘﯿﺴﺖﻫﺎ، ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ و ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی ﺑﺎﺷﺪ.

The purpose of the present study was to examine the effects of motor practices using virtual reality practices on static balance of children with cerebral palsy. Twenty girls with cerebral palsy (ranged 7-12 years old) were selected by a convenience sampling method and were divided into the experimental and control groups. The apparatus of the study was Xbox device. Sharpend Rumberg Test was used to assess the static balance scores. Experimental group performed their practice in the virtual environment during 4 weeks, 3 days per week, and 1 hour per day. Control group continued their common occupational therapy programs. MANCOVA and ANCOVA Tests were used at p <0. 05 level to analyze the data. Results showed a significant difference (p= 0/001) between two experimental groups at least in one balance variable (open eye / close eye). Also, based on the results, due to higher static balance scores in the experimental group, virtual reality practice using Xbox improved their static balance compared to the control group. This study provides evidence that static balance is modifiable in children with CP and that they respond to short duration VR training. It seems that virtual reality exercises have clinical applications for therapists, families and children with cerebral palsy.

کلیدواژه ها:

تعادل ، فلج مغزی ، واقعیت مجازی ، ایکس باکس ، همی پلاژی

Xbox ، Balance ، cerebral palsy ، Hemiplegia ، Virtual Reality


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.