Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی مداخله والد محور مبتنی بر فلسفه فرا هیجانی گاتمن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با مشکلات رفتاری برونی شده مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر‌بخشی مداخله والد‌محور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی گاتمن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌ شده انجام شد. طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به‌صورت پیش ‌آزمون و پس‌ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 10-7 سال با مشکلات رفتاری برونی ‌شده شهر اصفهان بود. نمونه مورداستفاده در این پژوهش شامل 30 دانش ‌آموز با مشکلات رفتاری برونی‌ شده بود که به‌صورت روش نمونه ‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ ای تصادفی انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به دو گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 6 جلسه در مداخله شرکت کردند. ابزار‌های این پژوهش شامل فهرست رفتاری کودکان و پرسشنامه مهارت‌ های اجتماعی ماتسون بود. میانگین پس‌آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش با یکدیگر تفاوت معنی‌ داری داشت که این امر حاکی از تأثیر مثبت مداخله والد‌محور می ‌باشد. این مطالعه نقش و اهمیت دیدگاه فرا‌هیجانی والدین را روشن ساخت و نشان داد که مداخله والد‌محور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی باعث بهبود مهارت‌ های اجتماعی کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌ شده می‌ شود.

present study aimed to investigate the effectiveness of Parent- centered Intervention Based on Gottman’s Meta- Emotional Philosophy on Social Skills in Children with Externalizing Behavioral Problems. The research design was quasi-experimental with pretest and posttest with control group. The study population included all children 7-10 years with Externalizing Behavioral Problems in Isfahan. The sample included 30 students with Externalizing Behavioral Problems selected through multiple random cluster sampling and divided into experimental and control group. The experimental group participated in a 6 session’s intervention. Child Behavior Check List and Matson Social Skill Questionnaire were used for data collection. The mean of posttest was a significant difference between the experimental and control groups (P<0/05) and this indicates the positive effect of parent-centered intervention. This study clarified role and importance of parental meta-emotional viewpoint and it has shown parent-centered intervention based on meta-emotional philosophy improves the social skills of children with externalizing Behavioral Problems.

خلاصه ماشینی:

مهارت‌های اجتماعی به‌عنوان مهارت‌های لازم برای تطبیق با نیاز‌های اجتماعی و حفظ روابط بین‌فردی رضایت‌بخش در نظر گرفته می‌شود که موانع روابط اجتماعی مثبت و عملکرد اجتماعی آموخته‌شده را بر‌طرف ن 11 91" Text="Matson &amp; Matson"/>91 Achenbach &amp; Rescorla Internalizing disorder Externalizing disorder Zee, Jong & Koomen Weeden, Wills, Kottowitz & Kamps Cook, Rao & Collins Mazzotti, Wood, Test & Fowler Oh & Song Lambros, culver, Angulo & Hosmer Sutherland, Lewis-Palmer, Stichter & Morgan Matson & Matson ). برای مث 8 p; Stroud"/>p; Stroud"/> (1999) نشان دادند که پذیرش و هدایت عواطف و هیجان‌ها توسط والدین، فرزندان را در مدیریت هیجان و برخورد مناسب با دیگران و 9 " Text=" Katz"/>" Text=" Katz"/> (2004) معتقد است که دیدگاه فرا‌هیجانی به‌عنوان یک متغیر محافظت‌کننده از کودکان، در برابر اثرات زیان‌بار موقعیت‌های غیرقابل‌تحمل عمل می‌کند و منجر به روابط بهتری بی 10 &amp; Hubbard"/>&amp; Hubbard"/> (2002) ضمن پژوهشی درباره نقش ابراز هیجان در خودتنظیمی هیجانی و پذیرش هیجانی به این نتیجه رسیدند که سطح بالای ابراز هیجانات من Hargie, Saunders &amp; Dickson Meta-emotion Haradhvala Greenberg Gottman, Katz & Hooven Meta Emotion Philosophy Leahy, Teerch & Napolitano Kaks, Salovey & Stroud Katz Remsden & Hubbard پایینی از پذیرش هیجانی فرزندان و خود‌تنظیمی هیجانی در کودکان بستگی دارد.

کلیدواژه ها:

مداخله والد محور ، فلسفه فرا هیجانی ، مشکلات رفتاری برونی شده ، کودکان

Children ، Parent|centered Intervention ، Meta|Emotional Philosophy ، Externalizing Behavioral Problems


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.