Skip to main content
فهرست مقالات

واکاوی آسیب های فرهنگی علیه زنان (قسمت پایانی)

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 166 تا 177)

چکیده:

آسیب های فرهنگی که به واسطه کژکارکردی وسائل ارتباط جمعی و ابزارهای پیام رسانی ایجاد می شود، به جهت وسعت سیطره، تنوع و تعدد ابزارهای فرهنگی از گستره و عمق تخریبی بالائی برخوردار است؛ اما این آسیب رسانی محدود به جامعه زنان نمی باشد و اثرات سوء این تولیدات و کالاهای فرهنگی، زنان و مردان را در هر گروه سنی، تحت تاثیر قرار می دهد. در بخش پایانی این نوشتار، برخی آثار و آسیب های منتج از مصرف کالاهای فرهنگی در سطح خرد، میانی و کلان، به اجمال تبیین شده است.

Cultural impairments arising out of the malfunction of mass media and other information conveying tools are highly destructive due to the dominance، variety، and multiplicity of the cultural tools. The impairment is not restricted to women، but the negative consequences of these cultural products effects upon men and women at any age، specifically the youth. In this final part of the paper some of the consequences and impairments of the consumption of cultural products are briefly elaborated at the micro، middle، and macro levels.

خلاصه ماشینی:

"1 یک جامعه‌شناس در مورد وضعیت فرهنگی قبل از انقلاب گفته است که متأسفانه در دنیای سوداگر ما «جنسیت» مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر حالت کالایی تجاری را پیدا کرده است و وسیله‌ای برای کسب مالی بسیاری از افراد شده است 2 و حتی شخصیت بخشی از جامعه زنان در بازار خود فروشی، تحقیر می‌گردد 3 و بخش دیگری که خود را از این آلودگی فاحش در امان داشته‌اند، در درون فیلم‌نامه‌ها و متن فیلم‌ها و سریال‌ها گاه به عنوان افرادی احمق، موبور، بی‌مغز و زودباور معرفی می‌شوند که مردها را اغوا می‌کنند و گاه به عنوان موجودات بیچاره‌ای نشان داده می‌شوند که کارکردهای آنان باید به خانه‌داری محدود شود. همه افراد جامعه با این امید که نقش، حد، وظیفه و حق آنها گرامی داشته می‌شود و دارای امنیت اخلاقی هستند، از محیط خانه وارد اجتماع می‌شوند، در حالی که کارکرد منفی ابزارهای فرهنگی موجب شده است که همه مرزها و حریم‌های اخلاقی شکسته شود تا جایی که دختران نوجوان زیر 18 سال امنیت ندارند و عفاف که مهمترین سرمایه شخصی است، در راه خانه و مدرسه به تاراج می‌رود و یا به دست اعضای مذکر خانواده دریده می‌شود. 1 زیرا در این شرایط عاطفه‌های انسان مرده است و عشق‌های مجازی از طریق کالاهای فرهنگی اشاعه داده می‌شود، عشق، به کالای جنسی بدون هزینه اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی تبدیل شده است، در باور بسیاری از افراد، تعهد، هزینه‌آور است، به همین جهت زنانی که قبل از ازدواج با همسر خود رابطه داشته‌اند، زندگی آسیب‌پذیرتری دارند، زیرا لذت جنسی آنان قبلا در بازار آزاد تهیه شده است و تمام ابزارهای فرهنگی نظیر جلد مجلات، صفحات رنگی و براق آنها، رمان‌های عاشقانه، فیلم‌های مهیج جنسی و..."

کلیدواژه ها:

نظام اجتماعی ،زنان ،حریم خصوصی ،ارتباطات ،مردان ،فروپاشی خانواده ،کالاهای فرهنگی ،تخیلات جنسی ،شی ءانگاری ،آسیب های فرهنگی ،پورنوگرافی

Pornography ،cultural impairments ،cultural products ،sexual imagination ،objectification ،private realm ،collapse of the family ،women ،Social System ،Men ،Communication


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.