Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی باورها و ارزش های دانش آموزان، خانواده، و کتاب های درسی درباره ی تساوی جنسیت

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 27 تا 46)

هدف از این مطالعه،بررسی باورها و ارزش‌های خانواده و کتاب‌های درسی در خصوص موضوع‌ جنسیت و نقش آن در چه‌گونگی بازنمایی و حل مسئله‌ی تساوی جنسیت از سوی دانش‌آموزان است؛ به همین منظور،به روش مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته با 81 دانش‌آموز پایه‌ی سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی و خانواده‌ی آن‌ها و نیز به وسیله‌ی تحلیل محتوای کتاب‌های درسی رشته‌ی علوم‌ انسانی(42 کتاب درسی)دوره‌ی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی،داده‌هایی در خصوص موضوع‌ جنسیت‌ جمع‌آوری شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که از مجموع 61 مصاحبه‌ی انجام شده با والدین دانش‌آموزان(2 مورد از والدین در مصاحبه شرکت نداشتند)،در 21 مورد بین باورهای والدین(پدر و مادر)با دانش‌آموزان هم‌سویی‌ وجود دارد.تحلیل محتوای کتاب‌های درسی نیز نشان داد محتوای کتاب‌های درسی در جهت تقویت‌ مرزبندی جنسیتی است،اما به رغم پیام مشترک این کتاب‌ها،دانش‌آموزان در حل مسئله‌ی تساوی‌ جنسیت،روی‌کردهای ارزشی متفاوتی دارند.

خلاصه ماشینی:

"هدف از این مطالعه،بررسی باورها و ارزش‌های خانواده و کتاب‌های درسی در خصوص موضوع‌ با توجه به وجود این تناقض در فضای اجتماعی-فرهنگی جامعه‌ی ایران در خصوص‌ 1-بررسی باورها و ارزش‌های دانش‌آموزان دختر نسبت به موضوع جنسیت در فرآیند 1-آیا باورها و ارزش‌های اجتماعی-فرهنگی دانش‌آموزان دختر در فرآیند حل‌ 2-آیا باورها و ارزش‌های اجتماعی-فرهنگی خانواده در فرآیند حل مسئله‌ی تساوی‌ 3-آیا باورها و ارزش‌های اجتماعی-فرهنگی،که کتاب‌های درسی قصد انتقال آن‌ها 4-باورها و ارزش‌های اجتماعی-فرهنگی(کتاب درسی)-محتوای 42 کتاب‌ تحلیل نقش باورها و ارزش‌های دانش‌آموزان در فرآیند حل مسئله برای تحلیل باورها و ارزش‌های دانش‌آموزان در خصوص مفهوم تساوی جنسیت و نقش آن‌ تحلیل نقش باورها و ارزش‌های اجتماعی-فرهنگی خانواده در فرآیند حل مسئله‌ی تساوی جنسیت دانش‌آموزان هم‌سو است و در سه مورد بین باورها و ارزش‌های خانواده و باورهای محوری‌ عوامل جامعه‌پذیری مؤثر و نیز تحلیل‌های خود دانش‌آموزان در این روند قابل مشاهده است. تصویری سنتی در جهت تقویت باورها و کلیشه‌های جنسیتی است و زنان بیش‌تر با همان‌ مرد خانواده تأکید شده است(جامعه‌شناسی(1)2831:611)؛کتاب مطالعات اجتماعی اول‌ دبیرستان،در فصل تحت عنوان نظام خانواده،با تکرار همان نقش‌های سنتی زنانه و عهده‌ی آن برآیند،مانند تعلیم و تربیت کودکان و مشاغلی نیز وجود دارد که به علت‌ رعایت مصالح اجتماع و رفاه حال بانوان بهتر است توسط زنان انجام پذیرد،مانند فرآیند حل مسئله نقش دارد و هریک از دانش‌آموزان براساس دیدگاه خود در خصوص‌ تحلیل باورها و ارزش‌های دانش‌آموزان مورد مطالعه و والدین(خانواده)آنان نمایان‌گر دانش‌آموزان و وجود این پرسش است که چرا کتاب‌های درسی عملا در انتقال باورها و"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.