Skip to main content
فهرست مقالات

دشواری های تشخیص اختلال دو قطبی در کودکان: از چارچوب تشخیصی رسمی تا معیارهای تشخیصی آشفتگی شدید در تنظیم خلق

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (19 صفحه - از 128 تا 146)

هدف: شناسایی اختلال دوقطبی در کودکان دشواری‌های گوناگونی دارد. چارچوب‌های DSM-IV توانایی ارزیابی همه نمونه‌های بالینی را ندارد. در این نوشتار برآیند یافته‌های کنونی را پیش رو گذاشته‌ایم. روش: در یک بررسی مروری، با جستجو در پایگاه‌های آگاهی‌رسانی و بررسی نوشته‌های در دسترس، داده‌ها گردآوری شدند. یافته‌ها: فرآیندهای رشدی می‌تواند نمای بالینی اختلال دوقطبی کودکان را دگرگون کند. هم‌پوشی با اختلال‌های دیگر و پدیده‌های طبیعی دوران کودکی به دشواری‌های تشخیصی می‌افزاید. گمان می‌رود نمود بالینی اختلال دوقطبی در کودکان بیشتر غیرتیپیک باشد. درباره نشانه‌های پیش‌درآمدی، روند طولی و پیوستگی آن به بزرگسالی هنوز ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. برخی پژوهشگران سه نمای بالینی را برای اختلال دوقطبی کودکان پیشنهاد کرده‌اند. بررسی روایی نمای بالینی گسترده یا «آشفتگی شدید در تنظیم خلق» با پژوهش‌های گسترده‌ای پی‌گیری می‌شود. نتیجه‌گیری: شناخت نماهای بالینی برای برنامه‌ریزی درمان و پیش‌بینی روند بیماری ارزشمند است. اگر گروه‌بندی‌های تشخیصی بر پایه گردآوری یافته‌ها از زمینه‌های گوناگون نشانه‌شناسی، روند بیماری، نشانه‌های زیست‌شناختی، انباشتگی خانوادگی و پاسخ درمانی باشد، روایی بیشتری در پی خواهد داشت.

خلاصه ماشینی:

"آنها بر این باورند که چون در بند «الف» داشتن خلق بالا، واگیردار33 یا تحریک‌پذیر هر کدام به‌تنهایی - Goodwin 2- Jamison3- Kowatch 4- Youngstrom5- Danielyan 6- Findling7- Axelson 8- Lewinsohn9- Klein 10- Seeley11- Hirschfeld 12- Lewis13- Vornik 14- Pathak15- Arszman 16- Johns17- Weller 18- grandiosity19- psychomotor dysregulation20- opposional defiant disorder21- disinhibition 22- Loney23- Salisbury 24- Volpe25- silly behavior- giggling 26- youthful indiscretions27- boasting 28- Staton29- Volness 30- Beatty31- Robins 32- Guze33- expansive می‌تواند نشانه‌ای از مانیا به‌شمار آید و برای پرکردن بند «ب» تنها شمار نشانه‌ها (نه نوع آنها) اهمیت دارد، پس کنارگذاشتن برخی نشانه‌ها یا برتردانستن برخی دیگر، دورشدن ازDSM-IV و پیروی‌نکردن از آن است. 1 آیا «اختلال دوقطبی با نمای بالینی گسترده» از دیدگاه بیماری‌شناسی از روایی برخوردار است و «آشفتگی شدید در تنظیم خلق» زیرگروهی از اختلال دوقطبی کودکان است؟ به باور رابینز و گوزه (1970)، برای اعتباریابی هر تشخیص روانپزشکی، باید زمینه‌های زیر را درباره آن بررسی نمود: 1- ارزیابی با چارچوب‌های پایدارو شناخته‌شده، برای تشخیص‌گذاری دقیق؛ 2- پی‌گیری روند طولی نشانه‌ها و بازده تشخیص؛ 3- بررسی انباشتگی خانوادگی در بستگان - Goldstein 2- Nuechterlein3- Synder 4- Mintz5- Lish 6- Dime-Meenan7- Whybrow 8- Price9- Davenport 10- Loranger11- Levine 12- Joyce13- Perugi 14- Toni15- Travierso 16- Benazzi17- premorbid or harbinger 18- subthreshold19- Emil Kraepelin 20- manic-depressive21- Kraepelin 22- Marneros23- Koukopoulos 24- Albert25- Sani 26- Girardi27- Kaufman درجه یک و بررسی‌های ژنتیک؛ 4- بررسی‌های آزمایشگاهی روی ساختار مغزی و کارکردهای نوروفیزیولوژیک؛ 5- بررسی پاسخ‌درمانی."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.