Skip to main content
فهرست مقالات

شک و ایمان در شعر دوره ویکتوریا مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 91 تا 116)

چکیده:

این مقاله به بررسی شعر دوره ویکتوریا می‌پردازد و نگارنده تلاش دارد شعرای بزرگ این دوره را به علاقمندان ادبیات انگلستان معرفی‌ کند و نشان دهد که چگونه علیرغم آشفتگی‌های فرهنگی و تنوع موضوع و سبک،این شاعران توانسته‌اند هر یک به سهم خویش گذر ادبیات انگلستان را از دوره رمانتیسم به دوره مدرنیسم عملی سازند.همچنان که رمان این دوره به نگرانی‌های اجتماعی اعم از مشکلات‌ بیکاری،اقتصادی،فقر،مرگ‌ومیر و...می‌پردازد،شعر متوجه نگرانی‌های دنیایی و اخروی است.در ایامی که به سبب پیشرفت علوم‌ طبیعی،اعتقادات سنتی مردم هر روز زیر سؤال می‌رفت و حتی علمای دین نیز نمی‌توانستنند از اعتقادات دفاع کنند،رسالت شعرای‌ این دوره بیشتر و بیشتر محسوس می‌شد.طبیعتی که در دوره قبل به عنوان یک مادر،به فرزندان خود عشق و علاقه داشت،در این دوره‌ می‌خواهد آن‌ها را«با چنگ و دندان خونین»از بین ببرد.لذا مضامینی همچون تأسف به گذشته،افسردگی،تنهایی،جدال شک و ایمان‌ از موضوعاتی هستند که شاعران به آن‌ها می‌پردازند تا جایی که تنی سن-ملک الشعرای-دوره می‌گوید:«ایمان راسخی که در شک‌ صادقانه وجود دارد،باور کن که در اعتقاد ناقص موجود نیست.»لذا عمده اشعار دوره به مسئله ایمان و شکاکی می‌پردازند و شیوه زندگی‌ کردن در دنیای صنعتی را به خواننده‌های خود می‌آموزند.آرنولد معتقد بود که ادبیات می‌تواند جایگزین مذهب شود زیرا شاعر می‌تواند هم‌ از نیاز انسان به اخلاقیات و هم از نیاز وی به زیبایی سخن گوید.بزرگترین شعر مرثیه این دوره را تنی سن سرود.آغاز این شعر درباره انده‌ از دست رفتن یک دوست است ولی در ادامهء آن به تفکر در معنی زندگی و آخرت می‌پردازد.شاعر می‌آموزد در صورتی که غم بر او چیره‌ گردد چگونه در برابر آن کنار آید.برای براونینگ-شاعر دیگر این دوره-عشق عالی‌ترین تجربه زندگی است و آن در ازدواج متجلی‌ می‌شود.این‌گونه عشق خود بهترین نشانه اثبات وجود خداوند است.

خلاصه ماشینی:

"در دهه سی‌ شاهد هستیم که نسل اول دوره ویکتوریا عمدتا افرادی مانند آلفرد تنی سن(9081-2981)و رابرت براونینگ(2181-9881)وارد میدان شعر می‌شوند و در این موقع مکتب رمانتیسم‌ دستخوش تغییرات سیاسی شده و به نظر می‌رسد که این مکتب مسیر خود را در انگلستان‌ طی کرده است. در دوره رمانتیسم شعر از اولویت برخوردار بود و رمان قالب هنری ثانوی به‌ حساب می‌آمد ولی با شروع چاپ آثار والتر اسکات و شروع دوره فترت شعر،رمان از اول دوره‌ نقش مهم خود را در پرداختن به امور اجتماعی آغاز می‌کند و به عنوان ژانر یا قالب هنری‌ غالب قرن نوزدهم نه تنها در انگلستان بلکه در اروپا نیز مطرح می‌شود. حتی در آخرین اشعار این دو شاعر بزرگ دوره همین خصیصه مشهود است:تنی سن در شعر«لحظه‌ احتضار» (Crossing the Bar 1889) صدای ناقوس شبانه را می‌شنود در حالی که براونینگ‌ در آخرین شعر خودش«مقدمه برآسولاندو» (Epilogue to Asolando 1889) توجه مردم را به خودش جلب می‌کند و می‌خواهد مردم دنیا بدانند که وی چطور در ایام پر تلاطم شک و ایمان،زندگی کرده است و چطور خواهد مرد: کسی که هرگز پشت به دنیا نکرده و با سینه سپر داده شده به جلو حرکت کرده هرگز شک بر شکستن ابر نکرد، هرگز حتی فکر هم نکرد که باطل پیروز خواهد شد، اگرچه حق در بدترین شرایط بود. آرنولد با بهره‌گیری از آثار سوفکل-از بزرگان ادبیات یونان-گذشته را به حال وصل‌ می‌کند تا این نکته را یادآوری کند که غم و اندوه انسان نه مربوط به عصر خود او است و نه‌ مربوط به مسیحیت؛بلکه این غم ریشه در تاریخ انسان دارد که حتی سوفکل نیز آن را قرن‌ها پیش از مسیحیت شنیده بود."

کلیدواژه ها:

عشق ، رمانتیسم ، طبیعت ، تک‌گویی ، مرثیه ، گذشته ، آخرت ، مدرنیزم


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.