Skip to main content
فهرست مقالات

فرصت یا تهدید؛ چند و چون گسترش راهنمایی و مشاوره در دوره عمومی مقاله

نویسنده:

چکیده:

مقالهء حاضر به بررسی فرصت‌ها، تهدیدها،ضعف‌ها و قوت‌های گسترش راهنمایی‌ و مشاوره در دورهء عمومی می‌پردازد.همان‌گونه که در بیش‌تر متون روان‌شناسی آمده است،کودکی و نوجوانی دو دورهء حساس زندگی‌ هستند.بسیاری از روان‌شناسان معتقدند که پایه‌های اصلی شخصیت افراد بزرگ‌سال در دوران کودکی آن‌ها شکل گرفته است.با توجه به این‌که کودکان‌ سازندهء فردای جامعه هستند،توجه به رشد همه‌جانبهء آنان وکمک به حل مسائل‌ ومشکلات ویژهء این سنین موضوعی حیاتی است.در این میان،هنوز جای نیروهای‌ متخصص با سمت مشاوره در مدارس خالی است و برخی از کودکان با مشکلات بی‌شمار خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.زمانی که آن‌ها به سن دبیرستان می‌رسند و به مشاور مراجعه می‌کنند،مشکلاتشان به قدری عمیق یافته که گاه قابل درمان نیست.به نظر می‌رسد که بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای گسترش راهنمایی و مشاوره در دورهء عمومی گامی در جهت حل این موضوع حساس باشد.در این پژوهش،به‌ برخی از نکات کلیدی مربوط به این مسئله اشاره شده است.

خلاصه ماشینی:

"مهم‌ترین عواملی که ضرورت راهنمایی و مشاوره و توسعهء آن در نظام‌های آموزش‌ و پرورش را نشان می‌دهد،عبارت‌اند از: الف)وجود تفاوت‌های فردی در دانش‌آموزان و ضرورت توجه به این‌ تفاوت‌ها در امر آموزش‌وپرورش ب)وجود استعدادهای عمومی و اختصاصی در دانش‌آموزان و ضرورت‌ شناخت و پرورش تدریجی و سنجش‌ آن‌ها پ)وجود مسائل و مشکلات‌ جسمانی،عاطفی،اجتماعی،رفتاری‌ و خانوادگی از قبیل طلاق و رفتارهای‌ نابهنجار خانواده ت)توسعهء مشاغل و تنوع رشته‌های‌ تحصیلی و لزوم آشنایی با انواع آن‌ها در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی نقاط قوت پژوهش‌های انجام شده در سایر کشورها از تأثیر مثبت در دورهء عمومی حکایت‌ می‌کند ویتسون و توماس(8991)به این‌ نتیجه رسیده‌اند که فعالیت‌های راهنمایی‌ گروهی در مدارس ابتدایی به افزایش‌ عزت‌نفس و اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان‌ منجر می‌شود. در حال حاضر این‌گونه کودکان به‌ مراکز مشاورهء مناطق و نواحی آموزش و پرورش ارجاع داده می‌شوند و مشکلات‌ آن‌ها با صرف هزینهء بسیار کم قابل حل‌ است اما مراکز مشاوره گاه به دلیل آمار بالای مراجعان و نوبت‌های یک تا دو ماهه جواب‌گوی مراجعان نیستند. برای کمک به حل مشکلات‌ دانش‌آموزان در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی وجود کارشناسان روان‌شناس‌ و مشاور به صورت مستمر در این مدارس‌ ضروری به نظر می‌رسد؛زیرا مشاور با ایجاد روابط عاطفی پایدار می‌تواند کودکان و نوجوانان را جهت ورود به مقاطع مختلف‌ آماده سازد و شیوهء برخورد با مسائل و مشکلات عاطفی و آموزشی را به آن‌ها بیاموزد."

کلیدواژه ها:

شخصیت ، دوره‌های بحرانی رشد ، رفتارهای آسیب‌زا


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.